Blir barnehagelærer med fordypning innenfor digital teknologi

Linn Braut Pettersen hadde jobberfaring fra barnehagen som assistent før hun begynte å studere. Jo mer hun jobbet i barnehage, jo større ble respekten for barnehagefeltet. Hun blir barnehagelærer med en faglig profil innenfor digital teknologi.

Published Sist oppdatert
Barnehagelærerutdanningen ved uis tilbyr faglig fordypning med tre profiler

kvinne med langt, svart hår smiler til kamera
‒ Grunnen til at jeg valgte denne profilen ved barnehagelærerutdanningen er at jeg ville fordype meg innen et emne, og digital teknologi er interessant og viktig i det daglige og i arbeidslivet. Jeg har selv barn som bruker teknologi i undervisningen og ønsker å få mer inspirasjon og mer faglig kunnskap på dette feltet, sier Linn Braut Pettersen, barnehagelærerstudent. (Foto: Kristin Vestrheim Cranner)

Hva gjorde at du valgte barnehagelærerutdanning?

Jeg har jobbet i barnehage i 1,5 år som assistent. Ønsket mitt var mer kunnskap og ferdigheter på dette fagfeltet. I utgangspunktet var det barne- og ungdomsarbeider fagbrevet jeg skulle ta, og rett før start ble det litt forviklinger. Da søkte jeg tilfeldigvis på restplass på barnehagelærer og var så heldig å kom inn. Jeg ønsket meg en mer stabil jobb og lønnsmessig. Og siden jeg har barn på hjemmebane, tenkte jeg at har en del egen erfaring fra det å være forelder. Har erfaring fra barnehage som en fordel.

Hva gjorde at du valgte å søke på en profil? Og hvorfor akkurat denne profilen?

‒ Jeg ville fordype meg innen et emne, og digital teknologi er interessant og viktig i det daglige og i arbeidslivet. Jeg har selv barn som bruker teknologi i undervisningen og ønsker å få mer inspirasjon og mer faglig kunnskap på dette feltet.

‒ Både med tanke på fellesmøtene på UiS og praksisperiodene, der jeg får praksis i barnehager hvor det satses ekstra på digital teknologi, virket dette som en spennende profil å velge. En annen sak er det med at vi som søker oss til en profil får så tett oppfølging. Det gir meg mulighet til å øve på å snakke foran folk i en mindre gruppe. Akkurat det betyr mye for noen som er engstelig for akkurat det, noe jeg er. Og når jeg da har stor interesse for digital teknologi og får mulighet til å lære mer om dette i en mindre gruppe, med tettere oppfølging enn jeg ville fått ellers, kanskje jeg da kan få jobbet med denne engstelsen for å snakke foran folk også? Det er jo en vinn/vinn!

Jeg tror vi vil greie å skape mer funksjonelle og bedre aktiviteter for både store og små når vi lærer mer om mulighetene som finnes. Både ute og innendørs kan man ta i bruk digitale teknologi på veldig mange forskjellige måter.

Linn Braut Pettersen , barnehagelærerstudent på profilfordypningen 'Aktiv med digital teknologi i barnehagen'

Hvilke fordeler ser du ved å fordype deg på denne måten?

‒ Jeg kan bruke kunnskapen som jeg får gjennom dette både i barnehagen og på hjemmebane. Sammen med barna i barnehagen kan vi bruke alternativ teknologi som går langt utover den mer kjente nettbrettbruken, som bare har godt av å bli utfordret og utvidet for å utnyttes bedre! Ved å lære om mer utvidet bruk av teknologi kan vi få til gode læresituasjoner der alle, uavhengig av alder og utvikling eller nedsatte funksjonsevner kan medvirke og samhandle. Jeg tror vi vil greie å skape mer funksjonelle og bedre aktiviteter for både store og små når vi lærer mer om mulighetene som finnes. Både ute og innendørs kan man ta i bruk digitale teknologi på veldig mange forskjellige måter.

Hvorfor vil du anbefale barnehagelærerutdanning?

‒ Barnehagelærerutdanningen er et spennende fagfelt som jeg har fått mer og mer respekt for etter hvert som jeg har jobbet mer med barn. Å bli barnehagelærer er også en utdanning i lederskap og ruster meg til en lederstilling med ansvar for å være med å fremme barnas fremtid før skolealder. Disse årene før skolestart er viktige å ha kunnskap om for på beste måte trygge barnas vilkår. Barna er de som skal ta over etter oss og da er det viktig at de får gode opplevelser og erfaringer før fremtidig utdanning.

Du er kanskje også interessert i:

Derfor valgte de barnehagelærerutdanning

Barnehagelærarutdanninga vil hjelpe meg å gjere ein skilnad for born med særskilde behov

Liv Randi Erdal Bergsagel er engasjert og motivert, og vil vere der ho kan gjere ein skilnad; som pedagogisk leiar i ein...

‒ Barnehagelærerutdanningen byr på gode variasjoner!

‒ Det var da jeg jobbet som ringevikar i barnehage ved siden av studiet at jeg oppdaget at jeg trives veldig godt med jo...

Barnehagelærerutdanningen gir henne mulighetene hun har ønsket seg

‒ Med dette vil jeg få mer ansvar og utfordringer. Lisemari Torgersen har bakgrunn fra arbeid som barne- og ungdomsarbei...

- Barnehagelærerutdanning rommer så mange muligheter

Jonas Topnes Jørgensen er snart ferdig utdannet barnehagelærer. Han setter pris på variasjonen innenfor utdanningen og m...

Kristine studerer barnehagelærer deltid

Det betyr at hun tar utdanningen over fire år i stedet for tre år.

Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning åpner muligheter

Marie Ørland studerer og jobber samtidig.