Glad i friluftsliv og uteliv

Christer Dysjaland er glad i friluftsliv og trives best ute. Da passer det godt å være student på idrettsvitenskap bachelor ved Universitetet i Stavanger!

En ung mann med grå lue og gul jgakke med hette står i skogen og smiler til kamera
Christer Dysjaland er veldig glad i friluftsliv og trives best ute. (Foto: Anja Kristin Bakken)

Hva fikk deg til å søke deg inn på denne bachelorgraden?

‒ Jeg ønsker å bruke utdanningen til å bli lærer på folkehøgskole, og planlegger derfor å ta PPU ved siden av jobb til neste år. Min tidligere bachelor fra politihøgskolen ga meg ikke mulighet til å bygge på med PPU, noe som også var motivasjon til å ta dette studiet før jeg går inn i jobb.
Les mer om idrettsvitenskap (bachelor)

Hva er kjekkest med å ta idrettsvitenskap?

‒ Friluftslivfagene er absolutt det kjekkeste. Dette er 100% relevant opp mot mitt mål om å bli folkehøgskolelærer, i tillegg til å være det jeg driver med på min egen fritid. Mer på det generelle er det utrolig gøy med en kombinasjon av aktive timer og klasseromsundervisning, praktiske fag og teoretiske fag, slik at man får et helhetlig overblikk av studiet. En aktiv hverdag er ikke minst bra for den generelle læringen, gleden og helsen.

Hvordan er studiehverdagen din?

‒ Det er meget travelt å gå andre og tredje året samtidig, så det blir studier hver dag. På lørdagene studerer jeg derimot mye kortere, mens søndagene holdes fri. Jeg jobber som lærer på KFskolen ved siden av studiene. Dette må være den beste ungdomsskolen man kan få mulighet til å jobbe på, både i forhold til kollegaer, styret, elever og verdiene skolen står for. Jeg er en svært aktiv student, både inn mot det sosiale/frivillige og idrettslige. Jeg er derimot ikke veldig aktiv i linjeforening ved UiS, selv om jeg ofte, men sporadisk, er med på mye av det som arrangeres. Store deler av min fritid brukes gjerne inn mot kirken min.

Tips: Appen til Studentsamskipnaden i Stavanger (MinSIS) er strålende. Der får du en svært god oversikt over hva som skjer av studentaktiviteter på UiS!

Christer Dysjaland

Hva vil  du gjøre etter studiene?

‒ Etter studiene ønsker jeg å arbeide på Solborg Folkehøgskole. Det er en populær jobb og jeg er derfor fullt klar over at jeg muligens må gjøre andre ting i mellomtiden. Dersom jeg ikke lykkes med å få jobb har jeg flere potensielle veier å gå, men har ikke helt landet på én konkret enda. Ettersom jeg allerede er i en helt strålende jobb hos KFskolen, er det kanskje muligheter å jobbe litt mer der også etter studiene.

Har du noen råd til andre som kanskje vurderer å søke seg til bachelor idrettsvitenskap?

‒ Ikke tenk på første året ved idrett som et friår! Da går man glipp av mye læring og kan raskt falle av. Det er en god og mild start med første året, men samtidig også mye bra innhold som er vært å få med seg dersom man ønsker seg inn på noe som har med idrett å gjøre etter studiene.