Grønn uke: Hva skal vi spise om vi ønsker minst mulig CO2-utslipp?

Torsdag 6. oktober 2022 kl. 12:15-13:45,
Kjell Arrholms Hus,
AUD 2.

Skal vi spise ofte og lite, eller sjeldnere? Birger Svihus knuser myter om spising. Dag Skipnes fremmer tang og tare. Mari Hult viser deg hvordan du lykkes med vegansk mat.

Tofu i peanøttsaus

Program:

• Hva spiser du? Hvor mye og hvor ofte? Måltidets effekt på helse og klima. Birger Svihus, ernæringsforsker og professor ved NMBU. Deltar digitalt
  • Ny skog i blå åker. Kan vi bruke mer tang og tare i kostholdet vårt? Dagbjørn Skipnes, Nofima
  • Slik lykkes du med et plantebasert kosthold. Mari Hult

Ernæringsforsker og professor ved Norges miljø- og biovitenskapelig universitet Birger Svihus er en frittalende akademiker som er med oss digitalt. Han har blitt utfordret til å fortelle oss hva vi kan spise for å være mest mulig miljøvennlig.

Sammen med Dagbjørn Skipnes fra Nofima skal vi utforske om tang og tare kan utnyttes mer.

Mari Hult har en av Norges største matblogger – vegetarbloggen.no – og har jobbet med formidling av plantebasert mat i 12 år. I dette lynkurset drar hun oss gjennom alt det viktigste hun har lært om å gjøre suksess med planter på tallerkenen, med konkrete tips og triks som fungerer på studenthybelen. For å kutte utslipp, frigjøre landarealer og redusere forbruket av ferskvann, trenger vi å spise færre dyr og flere planter. Heldigvis betyr ikke dette at vi trenger å spise gress, at vi aldri lenger skal føle oss mette, eller at vi ikke får nok protein i oss til å passe på musklene våre.

Arrangementet ledes av senior-rådgiver Erlend Kristensen ved avdeling for virksomhetsstyring og -utvikling ved UiS.

Se hele programmet for Grønn uke.