Blir redaktør for prestisjefylt tidsskrift

Natalia Kucirkova blir redaktør for tidsskriftet "Reading Research Quarterly", sammen med tre andre professorer fra Storbritannia, Canada og USA.

Natalia Kucirkova

– Dette tidsskriftet er i toppsjiktet innen mitt forskningsfelt, så dette betyr mye for meg, sier Kucirkova.

Sammen med tre andre professorer fra Storbritannia, Canada og USA, skal hun være redaktør for tidsskriftet Reading Reserach Quarterly (RRQ). Dette er første gang i historien at tidsskriftet skal bli styrt av forskere som representerer fire ulike land, kommer det frem i en pressemelding fra International Literacy Assocation. De andre forskerne i redaktørteamet er Jennifer Rowsell, Professor and Deputy Head of School, School of Education, University of Bristol, United Kingdom, Christian Ehret, Associate Professor, Integrated Studies in Education, McGill University, Canada og Cheryl A. McLean, Associate Professor, Rutgers Graduate School of Education, New Jersey, United States.

Mange planer for videre arbeid

"Rowsell, Ehret, Kucirkova and McLean er godt etablerte forskere innen dette feltet. Deres visjon for RRQ's fremtid, oser av kunnskap og forpliktelse for leseferdighetens utviklende natur, med planer i arbeid for en podcastserie og andre metoder for å utvide samtaler om innovative tilnærminger til lesing og leseferdigheter på tvers av ulike formater, perspektiver, stemmer, plattformer og rom", står det videre i pressemeldingen.

– Vi tror at mangfoldet i vår bakgrunn og kultur, arbeidserfaring, karrierestadier og hvordan vi nærmer oss digital kompetanse vil berike vårt redaksjonelle arbeid sammen, skrev teamet i søknaden.

Kucirkova og resten av teamet vil ta over stafettpinnen fra det nåværende teamet bestående av Amanda Goodwin og Robert Jiménez fra Vanderbilt University.

Tekst: Maria Gilje Strand
Foto: Elisabeth Tønnessen/UiS

Ansatt omtalt i artikkelen

Professor i barnehagepedagogikk og tidlig utvikling
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning

Vi tror at mangfoldet i vår bakgrunn og kultur, arbeidserfaring, karrierestadier og hvordan vi nærmer oss digital kompetanse vil berike vårt redaksjonelle arbeid sammen.

Natalia Kucirkova