Tidsskriftet Nordisk barnehageforskning er tilbake – med ny redaksjon og nye nettsider

FILIORUM – Senter for barnehageforskning har sammen med BARNkunne – Senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet tatt over det redaksjonelle og administrative ansvaret for Nordisk barnehageforskning. Elin Reikerås, senterleder for FILIORUM og Elin Eriksen Ødegaard, senterleder for BARNkunne er de nye hovedredaktørene.

Publisert Sist oppdatert

Tidsskriftet har fått splitter nye nettsider og utgis med åpen tilgang (Open access) hos Cappelen Damm Akademisk. Vi ønsker gamle og nye lesere og bidragsytere velkommen til https://nordiskbarnehageforskning.no.

Nordisk barnehageforskning ble etablert i 2008 og har siden oppstart vært en viktig arena for fagfellevurderte artikler fra forsknings- og utviklingsarbeid. På grunn av omorganiseringer i driften har ikke tidsskriftet hatt noen utgivelser siden 2019. Men nå er dvaleperioden over.

Ambisjonen er å fortsette utviklingen av tidsskriftet og å styrke posisjonen som den sentrale formidlingskanalen for ny kunnskap og innsikt om barnehager og barnehagepedagogikk.

Åpent for innsending

Alle artiklene i tidsskriftet ligger åpent tilgjengelig. Artikkelforslag sendes inn elektronisk via nettsiden. Tidsskriftet har ingen publiseringsavgift for artikler.

– Det er en ære for oss å få lov til å overta vertskapet for tidsskriftet. Nordisk barnehageforskning (NBF) har siden starten vært, og skal fortsette å være, en bidragsyter til solid kunnskap om barnehager og barndom. Vi har store ambisjoner når vi nå tar stafettpinnen videre.  Å overta ansvaret for noe som er så etablert og viktig for fagfeltet forplikter. Vi har dyp respekt for det arbeidet som er lagt ned i dette over mange år, sier Elin Reikerås.

Redaksjonen for tidsskriftet består av hovedredaktører Elin Reikerås og Elin Eriksen Ødegaard, og fagredaktører Ellen Beate Sandseter, Tuula Helka Skarstein, Inger Marie Lindboe, Ann-Hege Lorvik Waterhouse, Johanna Birkeland, Ingrid Pramling Samuelsson, Heidi Harju-Luukkainen, Karin Hognestad, Ole Henrik Hansen, Annica Löfdal Hultman og Carola Kleemann. Se presentasjon av redaksjonen.

Les mer om relanseringen her.

Hvordan jobber barnehagelærere med naturfag for de aller minste?

En ny studie fra Universitetet i Stavanger undersøker norske barnehagelæreres perspektiver på naturfaglige aktiviteter i...

Overgangen til barnehage er en krevende og sårbar fase for de yngste barna

En ny review-artikkel viser at barn under tre år, deres foreldre og barnehageansatte kan oppleve overgangen fra hjem til...

Ny studie undersøker barns rett til medvirkning i norske og brasilianske barnehager

Hvordan uttrykkes barns rett til å delta og bli hørt i barnehagen gjennom nasjonale styringsdokumenter? En ny forsknings...

UiS får fornyet tillit: Fortsetter arbeidet med nordisk barnehageforskningsdatabase

Barnehageforskningsmiljøet ved Universitetet i Stavanger, med Kunnskapssenter for utdanning (KSU) i spissen, har fått fo...

Barns trivsel i barnehagen

Hva kjennetegner barnehagemiljø hvor barna opplever høy grad av trivsel? Og hvordan oppfatter egentlig barn sin egen bar...

Norsk barnehageforskningskonferanse 2025: Les mer om årets hovedforedrag

Vi er stolte over å ha med oss noen av Europas fremste forskere på barnehagefeltet som hovedforedragsholdere under årets...

Skal kartlegge utfordringer og muligheter i rekrutteringen til barnehagelæreryrket

Forskningsprosjektet "Barnehagelærere – yrkesgruppen som igjen begynte å slutte" tar sikte på å gi et solid kunnskapsgru...

DiCoTe-ressurs: Barns utforskende lek med kodeleker

I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan kodeleker kan brukes for å engasjere barn i utforskende og samarbeidende l...

Lesing i barnehagen

Hvordan kan vi få til best mulig lesing i barnehagen? Hva bidrar til å bestemme hva, hvordan, hvorfor, når og hvor det b...

EU-prosjekt skal styrke overgangen fra barnehage til skole for sårbare barn

Universitetet i Stavanger er en sentral partner i CONCRETE, et nytt europeisk forskningsprosjekt som skal styrke samarbe...

DiCoTe-ressurs: Ordliste

Her finner du en ordliste med begrepsavklaringer.

Norsk barnehageforskningskonferanse 2025

FILIORUM - Senter for barnehageforskning har, i samarbeid med BARNkunne ved Høgskulen på Vestlandet, gleden av å inviter...

Nytt forskningsprosjekt skal gjøre kodeleker tilgjengelig for alle barn

Forskere fra FILIORUM har fått midler fra Stiftelsen Dam til et forskningsprosjekt som skal tilpasse kodeleker slik at d...

DiCoTe-ressurs: Videreutvikle barns lek med kodeleker

I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan legge til rette for å videreutvikle barns lek med kodeleker i barn...

DiCoTe-ressurs: Bishops matematiske aktiviteter

I denne ressursen vil du lære om Alan Bishops seks fundamentale matematiske aktiviteter som er utgangspunkt for arbeid m...

Musikk og helse i barnehagen

Har du tenkt på hvordan musikk kan handle om helsa vår? Å delta i musikkaktiviteter kan være med på å påvirke hvordan ba...

Hvilken rolle kan luktesansen spille når det kommer til barns læring?

Lukt er den mest oversette sansen mennesket har som også har et stort potensial for læring, mener Natalia I. Kucirkova, ...

DiCoTe-ressurs: Å involvere alle barn i kodeaktiviteter

I denne ressursen vil du få innsikt i hvordan man kan involvere alle barn i aktiviteter med kodeleker i barnehagen. Ress...

Digitalt bibliotek med barnebøker blir tilgjengelig for alle

Rundt 30 prosent av barn i norske hjem blir sjelden eller aldri lest for hjemme, selv om barna ofte ber om å bli lest fo...

Sprell-ressurs: Å lese digitale bøker i barnehagen

I denne ressursen kan du lære mer om hvordan du kan bruke digitale bildebøker i barnehagen.