Bruker den nye kompetansen på jobb hver dag

Bjørg Oltedal (32) er fra Ogna og tar master i barnehagevitenskap.

Portrett av kvinne med langt mørkt hår smiler til kamera.
Bjørg Oltedal tar master i barnehagevitenskap ved UiS.

-  Jeg hadde et ønske om å utvikle meg faglig innen barnehagefeltet. Jeg valgte profil ledelse og veiledning i barnehagen. Nå har jeg bare ett semester igjen, og skal skrive masteroppgave.

Hva er kjekkest med studiene?

-  Det kjekkeste med studiet er det sosiale felleskapet med medstudenter som er like interessert i faget som jeg er. Dette er det kjekkeste fordi jeg både kan utvikle meg faglig og diskutere faglige problemstillinger.

Hvordan er din studiehverdag?

-  Jeg er styrer i en barnehage og har to små barn hjemme. Via digitale medier har jeg mye kontakt med medstudenter. Jeg bruker litt tid på studier hver dag og mye hver dag i perioder. Bruker mye av kompetansen direkte inn i jobben, noe som gjør at studier og jobb går hånd i hånd i hverdagen.

Etter at masteren er ferdig er Bjørgs plan å fortsette som styrer i barnehagen.

-  Jeg har stor nytte av å lære å lese forskingsartikler slik at jeg kan bruke den nyeste forskingen i arbeidet mitt. Jeg bruker også kompetansen jeg fikk i veiledning og ledelsefaget hver dag i kommunikasjonen med de voksne i barnehagen.

Hennes beste råd til de som vurderer å ta masteren i barnehagevitenskap er å tenke gjennom hva du interesserer deg for innen barnehagefeltet, slik at du eventuelt kan skrive en masteroppgave om det.

-  Du får god hjelp i studiet med endelig valg, men kan være enklere om du er litt mer målrettet allerede fra starten på hvor du vil. Jeg har vinglet fram og tilbake på hva jeg vil skrive om, men får god hjelp med det også.