Beredskap under utenlandsoppholdet

Hvis det skulle oppstå en krise eller uønsket hendelse når du er på utveksling, er det viktig at du er forberedt slik at du vet hva du bør gjøre og hvem du kan kontakte.

Døgnåpne numre for varsling

Utenriksdepartementet: +47 23 95 00 00

UiS sin beredskapstelefon: +47 417 75 566

Sjømannskirkens beredskapstelefon: +47 951 19 181

Før du reiser

Noen ganger går ikke alt etter planen, og da er en plan nettopp det du trenger!

I Utvekslingsveilederen i Studentekspedisjonen finner du vårt beredskapsskjema. Dette er ment som en sjekkliste før utenlandsoppholdet ditt og inneholder blant annet informasjon om ansvar, forsikring, helse og varslingsrutiner ved krise. Logg deg inn og finn lenken til skjemaet under fasen Prepare. Vi anbefaler at du gjør dette i god tid før avreise.

Det er viktig at du registrerer deg på reiseregistrering.no, slik at Utenriksdepartementet (UD) kan kontakte deg dersom noe alvorlig skjer der du befinner deg.

Så snart du har fått en adresse og eventuelt nytt telefonnummer i utlandet, må du oppdatere kontaktinformasjonen din i Studentweb. Husk også å registrere informasjon om nærmeste pårørende. Dette gjør det enklere for UiS å kontakte deg dersom noe skulle skje under utenlandsoppholdet.

Husk at du må sette deg inn i nasjonale og lokale sikkerhetsforhold i landet/området du skal reise til. Du bør blant annet sjekke UD sin reiseinformasjon om ditt studieland og råd på Sikresiden.no.

Delta på avreiseseminar om beredskap

Du vil bli invitert til et møte med Internasjonal seksjon, Sjømannskirken, studentpresten ved UiS og Association of Norwegian Students Abroad (ANSA) i forkant av utenlandsoppholdet.

Her snakker vi blant annet om:

• Hvorfor trenger du forsikring?
  • Hva gjør du hvis du blir utsatt for en ulykke?
  • Blir dine pårørende kontaktet dersom det skjer deg noe?
  • Hva om en venn ikke kommer hjem fra fest?
  • Hva om du blir ensom og vil hjem?
  • Hvem kan du snakke med om ting du synes er vanskelige?