Bjarte Reidar Furnes
Førsteamanuensis II
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Førsteamanuensis II
Furnes, Bjarte Reidar; Hesjedal, Elisabeth; Jones, Lise Øen
(2020)
Spesialpedagogikk og spesialundervisning - noen sentrale momenter
Fagbokforlaget
s.457-478.
Hesjedal, Elisabeth; Jones, Lise Øen; Furnes, Bjarte
(2020)
Individuelle opplæringsplaner i skolen
Fagbokforlaget
s.479-496.
Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth
(2020)
Læringsstrategier og metakognisjon
Fagbokforlaget
s.125-153.
Furnes, Bjarte; Hofslundsengen, Hilde Christine; Færevaag, Margaret Klepstad
(2020)
Svake skriftspråkferdigheter i barnehagealder kan gi økt risiko for lesevansker i skolen
Fagbokforlaget
s.249-273.
Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan; Olson, Richard K.; Byrne, Brian
(2019)
Investigating the double-deficit hypothesis in more and less transparent orthographies: A longitudinal study from preschool to grade 2
Scientific Studies of Reading
ISSN 1088-8438.
s.1-17.
Sunde, Kristin; Furnes, Bjarte Reidar; Lundetræ, Kjersti
(2019)
Does Introducing the Letters Faster Boost the Development of Children’s Letter Knowledge, Word Reading and Spelling in the First Year of School?
Scientific Studies of Reading
ISSN 1088-8438.
Furnes, Bjarte Reidar
(2018)
Barns skriftkunnskap og språkutvikling i barnehagen som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring i skolen
Fagbokforlaget
Furnes, Bjarte Reidar
(2018)
Tidlig leseutvikling på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk – betydningen av forskjeller i ortografisk dybde
Psyke & Logos
ISSN 0107-1211.
Volum 39.
Hefte 2.
s.10-26.
Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth
(2016)
Digital lesing - hva vet vi?
Universitetsforlaget
s.236-255.
Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar
(2016)
The relationship between metacognitive experiences and learning: Is there a difference between digital and non-digital study media?
Computers in Human Behavior
ISSN 0747-5632.
Volum 54.
s.301-309.
Ludvigsen, Kristine; Krumsvik, Rune Johan; Furnes, Bjarte Reidar
(2015)
Creating formative feedback spaces in large lectures
Computers & Education
ISSN 0360-1315.
Volum 88.
s.48-63.
Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth
(2015)
Metacognition and reading: Comparing three forms of metacognition in normally developing readers and readers with dyslexia
Dyslexia
ISSN 1076-9242.
Volum 21.
s.273-284.
DOI: 10.1002/dys.1501
Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar
(2014)
The concept of "metaemotion": What is there to learn from research on metacognition?
Emotion Review
ISSN 1754-0739.
Volum 8.
Hefte 2.
s.187-193.
Furnes, Bjarte Reidar
(2014)
Barns språkutvikling som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring
Fagbokforlaget
s.424-439.
Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth
(2013)
Læringsstrategier og metakognisjon
Fagbokforlaget
s.117-143.
Furnes, Bjarte Reidar; Samuelsson, Stefan
(2011)
Phonological awareness and rapid automatized naming predicting early development in reading and spelling: Results from a cross-linguistic longitudinal study
Learning and Individual Differences
ISSN 1041-6080.
Volum 21.
Hefte 1.
s.85-95.
Furnes, Bjarte Reidar; Samuelsson, Stefan
(2010)
Predicting reading and spelling difficulties in transparent and opaque orthographies: A comparison between Scandinavian and US/Australian children
Dyslexia
ISSN 1076-9242.
Volum 16.
s.119-142.
DOI: 10.1002/dys.401
Furnes, Bjarte Reidar; Samuelsson, Stefan
(2009)
Preschool cognitive and language skills predicting Kindergarten and Grade 1 reading and spelling: a cross-linguistic comparison
Journal of Research in Reading
ISSN 0141-0423.
Volum 32.
Hefte 3.
s.275-292.
Elwér, Åsa; Furnes, Bjarte; Gustafson, Stefan; Samuelsson, Stefan
(2014)
Pattern of Preschool Prediction of Reading Comprehension Impairment: A 10 Year Longitudinal Study
Elwér, Åsa; Furnes, Bjarte; Gustafson, Stefan; Samuelsson, Stefan
(2014)
Pattern of Preschool Prediction of Reading Comprehension Impairment: A 10 Year Longitudinal Study
Furnes, Bjarte Reidar
(2010)
Prediction of early development in reading and spelling: A cross-linguistic comparison
Furnes, Bjarte Reidar
(2005)
PREDIKSJON AV TIDLIGE LESE- OG STAVEFERDIGHETER: En kvantitativ studie av hvordan skriftspråkstimulerende faktorer i hjemmemiljøet og barnets språklige ferdigheter ved 5-års alder predikerer barnets lese- og staveferdigheter i 1. og 2. klasse
Furnes, Bjarte Reidar
(2019)
En direkte sammenligning av dobbeltsvikt-hypotesen i regulære og ikke-regulære skriftspråk: En longitudinell studie av svenske, norske, amerikanske og australske barn som er fulgt fra 5-års alder til og med 3. trinn
Furnes, Bjarte Reidar
(2019)
Tidlig innsats rettet mot barn og unge som er i risikosonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Hva virker?
Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan; Olson, Richard K.; Byrne, Brian
(2019)
Investigating the Double-Deficit Hypothesis in More and Less Transparent Orthographies: A Longitudinal Study from Preschool to Grade 2
Furnes, Bjarte Reidar; Espevik, Thomas; Tumyr Nilsen, Torbjørn
(2019)
Lytte er det nye lese
Sunde, Kristin; Furnes, Bjarte Reidar; Lundetræ, Kjersti
(2018)
Introducing the letters in a faster pace - does it contribute to the development of children's literacy skills in grade 1?
Furnes, Bjarte Reidar; Sunde, Kristin
(2017)
Stasjonsundervisning – bruk, aktiviteter og tilpasning i et utvalg norske klasserom
Furnes, Bjarte Reidar
(2017)
Storskala- og effektstudier innenfor utdanningsforskning
Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte
(2016)
Metakognisjon er et viktig forskningsfelt
språkløyper
Furnes, Bjarte; Norman, Elisabeth
(2016)
Kunnskap om metakognisjon er viktig i skolen
språkløyper
Krumsvik, Rune Johan; Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar; Jones, Lise Øen; Øen, Kristian
(2016)
Akutt behov for spesialpedagogisk kompetanse
Dag og Tid
ISSN 0803-334X.
s.35-35.
Undheim Larsen, Dag Eivind; Furnes, Bjarte Reidar
(2016)
Når elever blir pedagoger
Furnes, Bjarte Reidar
(2015)
Digital lesing - hva vet vi?
Furnes, Bjarte Reidar
(2015)
Digital lesing - hva vet vi?
Furnes, Bjarte Reidar
(2015)
Predicting decoding and reading comprehension in a short- and long-term perspective
Furnes, Bjarte Reidar
(2014)
Preschool cognitive and language skills predicting Grade 2 and Grade 9 reading and spelling
Furnes, Bjarte Reidar
(2013)
Investigating the Double-Deficit Hypothesis across Different Alphabetic Writing Systems: A longitudinal Study from Preschool to Grade 2
Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth
(2012)
The relationship between reading skills and three facets of metacognition
Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar
(2012)
Learning in the digital age: Comparing metacognitive accuracy for text material presented on paper, computer screens or electronic reading devices
Furnes, Bjarte Reidar
(2011)
Spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi) i ulike alfabetiske skriftsystem
Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar
(2011)
"Jeg må bare printe det ut først!" Følelser for læring når tekst presenteres på skjerm eller papir
Samuelsson, Stefan; Furnes, Bjarte
(2008)
Predicting Reading Difficulties in Transparent and Opaque Orthographies: A Comparison Between Scandinavian and U.S./Australian Children
Furnes, Bjarte Reidar
(2008)
Risk-factors for becoming reading and spelling disabled: A cross-linguistic comparison
Samuelsson, Stefan; Furnes, Bjarte
(2008)
Preschool cognitive and language skills predicting early reading and spelling development: A cross-linguistic comparison
Furnes, Bjarte Reidar
(2007)
Language skills predicting early reading and spelling acquisition when comparing regular and irregular orthographies
Furnes, Bjarte
(2007)
Arv betyr mest for lesing og skriving