Sykdomslære (BIO300)
Sykdomslære omhandler hvilke prosesser/signalveier som er involvert når vi føler oss syke, eller gjør at patologiske forandringer opptrer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
BIO300
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Tilbys av
Timeplan
Innhold
I emnet vil vi gå nærmere inn på hva skjer når kliniske symptomer oppstår, hvilke prosesser/signalveier er involvert når vi føler oss syke eller gjør at patologiske forandringer opptrer. Vi behandler eksempler fra kreftutviklingen, auto-immune sykdommer, hjerte/kar, nevrologiske sykdommer og diabetes.
Læringsutbytte
- Forstår hvordan celler reagerer mot endring i nærmiljøet
- Forstår årsak, utviklingen, morfologien og kliniske betydning av endringer i kroppen/vev og celler
- Lære å forstå og gjenkjenne sykdommer i hjerte, lunge, spyttkjertel, fordøyelses systemet, og nervesystemet
- Forstå hvordan omgivelses faktorer og næring kan forårsake sykdommer
- Lære mer om biologien bak kreft utviklingen
- Gjenkjenne celleforandringer både makroskopisk og mikroskopisk
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
BIO100 Cellebiologi, BIO110 Anatomi og fysiologi
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk presentasjon
Studenten skal gi en obligatorisk presentasjon (5 minutter). Denne må være godkjent for at studenten skal få adgang til eksamen
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Emiel JanssenFaglærer:
Emiel JanssenInstituttleder:
Ingunn Westvik JolmaStudieprogramleder:
Cathrine LilloArbeidsformer
4 timer forelesning per uke på SUS, noen forelesninger på avdeling for patologi (se på organer og i mikroskop).
Åpent for
Utveksling ved Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.