Makt og politikk (BST100)
Emnet gir en innføring i maktforhold, politiske institusjoner og prosesser i Norge. Det tar for seg ulike definisjoner av makt og politikk, grunnlaget for politiske valg, sentrale utviklingstrekk i det norske styringssystemet og påvirkning av politiske beslutninger. Det legges mest vekt på de rikspolitiske institusjonene og prosessene.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BST100
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskaper
Studentene skal
- ha tilegnet seg kunnskaper om ulike teoretiske perspektiver på makt og politikk, om Stortinget og regjeringens arbeid, organiserte interessegruppers påvirkning på politiske beslutningsprosesser, og forholdet mellom medier og politikk.
- kunne gjøre rede for sentrale konfliktlinjer i politikken, utviklingen av det norske partisystemet, bakgrunnen for velgernes atferd ved politiske valg, og grunnlaget for regjeringsdannelser.
Ferdigheter
Studentene forventes å kunne foreta selvstendige analyser av maktforhold og politikk med utgangspunkt i den teoretiske og empiriske kunnskapen de har tilegnet seg.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Eksamensbesvarelsene kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
To aktiviteter er obligatoriske for å kunne gå opp til eksamen.
1) Studentene skal levere en kort drøftingstekst. Problemstillingen for drøftingen velges fra en liste som gjøres tilgjengelig minst en måned før innleveringsfristen.
2) ) Studentene skal gi tilbakemelding på en medstudents innleverte drøfting.
Krav til form og innhold for både innlevert tekst og tilbakemelding vil bli offentliggjort ved oppstart.
Arbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.