Sensorer og måleteknikk (ELE230)
Introduksjon til ulike prinsipper for måle- og sanseapparater.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ELE230
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha tatt dette kurset skal studenten ha kjennskap til:
- forskjellige måleenheter
- forskjellige typer sensorer (dvs. treghetssensorer, fysiologiske sensorer, miljøsensorer, smarte sensorer og biosensorer)
- forskjellige målemetoder (dvs. HW-basert eller radiosignalbasert)
- feilkilder, støy, nøyaktighet og oppløsning
- grunnleggende oversikt over biomedisinske systemer
- de fysiske prinsippene bak de forskjellige sensortypene
- kalibrering av sensorer og instrumenter
- grunnleggende konsepter i signalbehandling
- introduksjon til kommunikasjonprotokoller (f.eks. seriell, Bluetooth, WiFi, Zigbee osv.)
- analyse av tidsserier
- introduksjon til bruk av data/signaler/tidsserier i maskinlæring
- eksempler på anvendelser av sensorer, f.eks. bevegelse basert på treghetsmåling, strømningsmålinger, blodtrykk, målinger av luftveiene eller måling av hørsel.
Som en del av laboratorieaktiviteten vil studentene programmere og bruke en Arduino for å gjøre praktiske målinger.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
En skriftlig prøve | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Florenc DemroziFaglærer:
Erik Sæland HafnorAnsvarlig laboratorieøvelser:
Didrik Efjestad FjereideStudieprogramleder:
Tormod DrengstigArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Instrumenteringssystemer (ELE380_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.