Profesjon, organisasjon og ansvarlig lederskap (MBA104)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MBA104
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Barnevernsarbeid foregår i en organisatorisk kontekst som er preget av sterke overordnede føringer, raske endringer og stor uforutsigbarhet. Emnet har som formål å gi studentene forståelse for utøvelsen av profesjonsrollen sett i sammenheng med organisatoriske rammevilkår og relevante ledelsesutfordringer i barnevernet. Gjennom emnet skal studentene bli i stand til å kritisk evaluere og analysere:
- hvilken betydning rammevilkår og den organisatoriske konteksten har for yrkesutøvelsen,
- hvilke ledelsesteorier og -tilnærminger som er særlig relevante i barnevernsarbeid, og
- hvilke etiske- og moralske utfordringer som preger profesjonsrollen og ledelse av denne yrkesgruppen.
Særlig relevante teorier og perspektiver er: Offentlig styring og ledelse, endringsledelse, mangfoldsledelse, teamledelse, organisasjonsrettferdighet og emosjoner i organisasjoner.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten har
- avansert kunnskap om sammenhengen mellom overordnende politiske føringer og organisatoriske prosessers betydning for arbeid i barnevernet.
- inngående kunnskap om ulike ledelsesdilemma som oppstår i organisasjoner med profesjonelle føringer og knapphet på ressurser.
- avansert kunnskap om endrings- og mangfoldsledelse i offentlig sektor.
- kunnskap om teamledelse, organisasjonsrettferdighet og emosjonelt arbeid i koordinering av tverrfaglig og tverrprofesjonelt arbeid.
- avansert kunnskap om plikter, rettigheter, etikk og emosjoner i profesjonsrollen.
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- analysere og kritisk reflektere rundt betydningen av organisatoriske rammer i barnevernsarbeid.
- analysere organisatoriske prosesser og relevansen av ulike ledelsestilnærminger i barnevernsarbeid.
- planlegge endringer og anvende innovative prosesser i barnevernfaglig ledelsesarbeid.
- analysere og anvende kunnskap om ivaretakelse av ansattes ulike behov i et særlig utsatt yrke.
Generell kompetanse:
Kandidaten kan
- kritisk reflektere rundt relevante profesjonsetiske problemstillinger.
- anvende kunnskap om og analysere hvordan rammevilkår og organisasjonskontekst generelt innvirker på yrkesutøvelse.
- analyse og anvende ulike ledelsestilnærminger.
- planlegge og koordinere tverrprofesjonelt og tverrfaglig samarbeid.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 7 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Omfang: 3000 ord +/- 10% inkl. innholdsfortegnelse og noter; ekskl. kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Disse obligatoriske aktivitetene må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Gruppearbeidskrav: Emneansvarlig vil kunngjøre konkrete føringer i Canvas før oppstart.
Presentasjoner: Bidrag til presentasjoner i seminar. Emneansvarlig vil kunngjøre konkrete føringer i Canvas før oppstart.
Nærværskrav: 75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jan Otto JacobsenArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.