Vitenskapsteori og forskningsmetode (MBV160)
Emnet består av tre hovedområder; vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. I vitenskapsteori og forskningsetikk legges det vekt på hva som kjennetegner vitenskapelig arbeid. Dette belyses fra både samfunnsvitenskapelig og naturvitenskapelig perspektiver. Ulike forskningstradisjoner vil bli presentert og diskutert.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MBV160
Versjon
2
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet skal gi studentene en grunnleggende innføring i vitenskapsteori, variert metodologi samt forskningsetikk. Kunnskap om design av forskningsprosjekter som er spesielt rettet mot barnehagefeltet står sentralt i emnet. Det legges vekt på å gjøre studentene i stand til selv å kritisk velge, analysere og bruke forskningsmetoder i sitt forskningsarbeid. Spørsmål som omhandler validitet, reliabilitet og forskningsetikk blir drøftet. Sentrale sider ved det å være forsker blir også problematiserte.
Ved kursslutt skal studentene ha tilegnet seg kompetanse i å utvikle et design for å kunne gjennomføre et eget forskningsprosjekt med relevant metode der de viser forskningsetisk forståelse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger knyttet til forsknings- og utviklingsarbeider generelt, og innenfor det barnehagevitenskaplige kunnskapsfeltet spesielt
- har innsikt og kunnskap om forholdet mellom teoriperspektiver og forskningsmetode
- har kunnskap om ulike typer forskningstilnærminger som er spesielt relevante i barnehagekontekster og profesjonsutdanning
Ferdigheter
Kandidaten
- kan vurdere egen og andres forskning kritisk ut fra forskningsetiske kriterier
- kan formulere mål/problemstilling og forskningsspørsmål for eget mastergradsarbeid
- kan beskrive, analysere og kritisk vurdere forskningsprosessen i eget og andres mastergradsarbeid
- kan bruke relevante digitale verktøy i datainnsamling og analysearbeid
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan vurdere kritisk og velge forskningsdesign som er adekvat for forskning i en barnehagekontekst
- kan presentere og diskutere ulike typer av design og forskningsmetoder
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | 10 Dager | Bokstavkarakterer |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen 4000 ord (+/- 10%).Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 3-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Arbeidskrav: To individuelt skriftlig paper/essay knyttet til prosjektarbeid, 2 x 1500 ord (+/-10%)
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Gunnar Magnus EidsvågStudieprogramleder:
Margrethe JernesStudiekoordinator:
Inger Marie ØglændArbeidsformer
Emnet blir gjennomført i ulike typer seminar med forelesninger, litteraturstudier, gruppearbeid og diskusjoner. Samlingene er obligatoriske (70 %).
Vurdering for læring vektlegges underveis i studieforløpet. Det innebærer både egenvurdering, at studentene vurder hverandres arbeid og vurdering og veiledning fra faglærere.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Vitenskapsteori og forskningsmetode (MBV160_1) | 15 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.