Praksis (MENPRA)
Emnet tilbyr studentene praksisopphold i en virksomhet. Praksisoppholdet skal bidra til å øke studentens bevissthet på egen rolle i samspill med andre i konkrete utviklings- og endringsorienterte oppgaver i arbeidslivet. Videre skal emnet gjøre studenten i stand til å kunne analysere situasjoner og nyttiggjøre seg av ulike metoder og teorier ervervet i utdanningsløpet for å bidra til endrings- og utviklingsarbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MENPRA
Versjon
2
Vekting (Sp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Studentene skal ha praksis i virksomheter hvor de kan erfare hvordan studiet kommer til nytte i en ordinær arbeidssituasjon. Det er universitetet som skaffer og godkjenner virksomhetene. Praksisperioden er fra august til desember og studenten skal ta del i dedikerte arbeidsoppgaver/områder i virksomheten de er utplassert i.
Studentene vil bli informert om praksisplass før semesterstart. Ved semesterstart blir det avholdt et obligatorisk oppstartsmøte med mål om å forberede studentene på praksisperioden. Oppstartsmøtet vil blant annet omfatte praktiske råd som er nødvendig for gjennomføring av praksisperioden.
Studentene skal i løpet av praksisperioden arbeide frem en praksisrapport. Praksisrapporten består av to deler: I del 1 skal studentene redegjøre for virksomheten de arbeider i og arbeidsoppgaver i perioden. I del 2 skal de presentere et større utredningsarbeid som tar utgangspunkt i en problemstilling. Problemstillingen skal utarbeides i samarbeid med virksomheten de er plassert i. Det forventes at studentene leverer to utkast til praksisrapport i løpet av semesteret samt kommenterer på medstudenters utkast til praksisrapport.
I praksisperioden vil studentene få oppfølging fra virksomheten og faglig veiledning fra ansatte ved Institutt for medie- og samfunnsfag. Hver student har tre veiledninger inkludert to obligatoriske fellessamlinger der en drøfter innsendte utkast på praksisrapporter.
Læringsutbytte
Etter å ha avsluttet praksisemnet forventes studentene å ha følgende kunnskap, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskaper
- Studentene skal ha kunnskap om hvordan deres faglige kompetanse kan anvendes i arbeidslivet.
- De skal ha kunnskap om hvordan kompetansespesifikke -, utviklings-, endrings- og/eller ledelsesoppgaver initieres og gjennomføres i en virksomhetskontekst.
Ferdigheter
Studentene skal kunne:
- Bruke fagkunnskap som studiet gir inn i en reell arbeidssituasjon.
- Kombinere teori - og erfaringsbasert læring og reflektere over forholdet mellom teori og praksis.
- Danne et bilde av hvordan virksomheter organiserer arbeidet og relatere faglige spørsmål til reelle og aktuelle situasjoner og kontekster i arbeidslivet.
- Reflektere over egen rolle og handlingsrom i samspill med andre og drøfte bruk av faglig kompetanse i praksis.
- Kritisk vurdere eget praksisopphold.
Generell kompetanse
- Kunne tilpasse seg arbeidsoppgaver, arbeidskontekst og plass i en gitt virksomhet.
- Kunne bidra faglig til utvikling basert på behovet til arbeidsgiver.
- Kommentere og gi tilbakemelding på skriftlig arbeid.
- Planlegge og gjennomføre en muntlig presentasjon av et større prosjekt- eller utredningsarbeid.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Innlevering av praksisrapport og muntlig presentasjon
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Innlevering av praksisrapport | 1/2 | 1 Semestre | Godkjent/ Ikke godkjent | |
Muntlig presentasjon av praksisrapport | 1/2 | 1 Timer | Godkjent/ Ikke godkjent |
Det er ingen kontinuasjonseksamen i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Elin Merethe OftedalFaglærer:
Thomas Michael SattichArbeidsformer
Arbeidspraksis i virksomhet (ca 75 % stilling/60 dager fordelt i løpet av gitte uker i høstsemesteret), seminar med andre medstudenter, oppfølging fra praksisplass og totalt tre veiledninger med emneansvarlig, hvor innleveringer av utkast til praksisrapport leveres i forkant.
Det er obligatorisk å møte på oppsatte møter og samlinger.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.