Forskning og profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget (MGL3067)
Emnet legger vekt på profesjonsutvikling og forskning knyttet til kroppsøvingsfaget. Studentene skal kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3067
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Profesjonsutvikling i kroppsøving
- Vurdering av kvalitativ og kvantitativ forskning i kroppsøvingsfaget
- Forskningsetikk og lovverk
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studentene skal:
- ha kunnskap om profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget
- ha inngående kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder og om ulike forskningstradisjoner innenfor kroppsøvingsfaget
- kunne analysere vitenskapsteoretiske problemstillinger innenfor kroppsøvingsfaget
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studentene:
- presentere et valgt problemområde innen profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget
- kunne analysere og vurdere vitenskapelige arbeider knyttet til ulike teoretiske og fagdidaktiske tradisjoner innenfor den aktuelle fagprofilen
- kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studentene:
- kunne analysere og reflektere over fag- og forskningsetiske problemstillinger
- bidra til å utvikle forskningsbasert profesjonskunnskap som kroppsøvingslærer
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Individuell skriftlig oppgave over 7 arbeidsdager med karakter A-F. Oppgaven skal være på 4000 ord (+/- 10 %) og ha med sammendrag, litteraturliste, font 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste inngår ikke i ordavgrensningen. Alle hjelpemidler tillatt
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen:
- Det er obligatorisk oppmøte: 80 %
- Individuell skriftlig oppgave (1500 ord +/- 10 %). Denne oppgaven skal presenteres for klassen. Hver student skal også gi konstruktiv kritikk på en medstudent sin oppgave.
- Gruppeoppgave (2000 - 2500 ord +/- 10%) om valgt forskningsmetode.
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieEmneansvarlig:
Silje Eikanger KvaløFaglærer:
Eva LeibingerFaglærer:
Atle MjåtveitStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudArbeidsformer
Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og seminar presentasjoner.
Arbeidsinnsatsen er beregnet slik:
- Undervisning/forelesning 60 timer
- Arbeidskrav 1+2 50 timer
- Forberedelser til undervisning 122 timer
- Muntlig presentasjon 40 timer
- Eksamen hjemmeeksamen 150 timer
Beregnet arbeidsinnsats totalt 422 timer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.