Kvalitetsforbedring, ledelse og implementering (MHV130)
Å forbedre kvaliteten i helsetjenesten er et område av stor interesse for pasienter, pårørende, helsepersonell og myndigheter. I dette emnet integreres forskningsbasert kunnskap innen kvalitetsforbedring, ledelse og implementering for å gi studentene avansert kunnskap, ferdigheter og analytiske evner til å forstå, gjennomføre og kritisk evaluere kvalitetsforbedringsarbeid i helsetjenesten. Sentrale teorier innenfor kvalitetsforbedring, hvordan slike prosesser ledes og hvilke forutsetninger som må ligge til grunn for implementering av kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenester og i grenseflaten mellom aktører i helsesystemet, vektlegges.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHV130
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Innholdet i emnet bygger på forskningsbaserte teorier, modeller og erfaringer.
Følgende temaer er sentrale for emnet:
- Ulike perspektiver på kvalitetsforbedring, ledelse og implementering
- Intervensjoner og betydningen av kontekst og ledelse for å støtte kvalitetsforbedring
- Hemmende og fremmende faktorer for implementeringsprosesser i ulike helse- og omsorgstjenester
- Strategier og faktorer relatert til ledelse av kvalitetsforbedring- og implementeringsprosesser i helsetjenesten
- Kunnskapsoverføring og utviklingen av eierskap til ny kunnskap
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- Har avansert kunnskap om eksisterende teoretiske tilnærminger, metodikk og forskning innen kvalitetsforbedring, ledelse og implementering
- Har avansert kunnskap om betydningen av kontekst i sammenheng med kvalitetsforbedring, ledelse og implementering
- Har avansert kunnskap om ulike hemmende og fremmende faktorer for ledelse og implementeringsprosesser
- Har avansert kunnskap om ulike lederskapsstrategier og modeller for lederskap innen helsetjenesten
Ferdigheter
Kandidaten:
- Kan anvende teorier og metoder for å lede, iverksette og evaluere kvalitetsforbedring i helsetjenesten i praksis
- Kan evaluere vitenskapelige publikasjoner innen kvalitetsforbedring, ledelse og implementering
- Kan kritisk analysere og forstå betydningen av en helhetlig tilnærming der kvalitetsforbedring, ledelse og implementering ses i sammenheng for å løse dagens utfordringer relatert til å bedre kvalitet i helsetjenesten.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- Kan kritisk analysere ulike teoretiske, metodiske og praktiske tilnærminger innen kvalitetsforbedring i helsetjenesten.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Eksamen leveres med 3000 ord (+/-10%)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen:
Presentasjon av pensum hvor studentene individuelt får tildelt en del av pensum (f.eks. en artikkel) som presenteres for medstudentene.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Hilda Bø LyngEmneansvarlig:
Siri WiigStudieprogramleder:
Kristin AkerjordetArbeidsformer
Arbeidsformene vil variere med forelesning, selvstudier, gruppearbeid og simulering av forbedringsaktiviteter. Undervisningen kan foregå delvis digitalt. Undervisningen vil foregå over 2-4 dager avhengig av antall studenter.
Merknad: dersom kurset har få registrerte studenter kan det tilbys som veiledet selvstudium.
Åpent for
Åpent for studenter med studierett på master i helsevitenskap.
Kandidater med relevant bachelorutdanning innen helse- og sosialfag kan søke om opptak til emnet.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.