Materialteknologi (MSK200)
Ved endt kurs skal studentene ha grunnleggende forståelse av materialers mekaniske egenskaper og hvordan bestemmes av materialets struktur. Analyser og beregninger ut i fra krystallstruktur, spenning-tøyningskurver og bruddmekaniske data. Forstå enkle fasediagrammer, spesielt Fe-C diagrammet. Kunne forklare de vanligste mikrostrukturene i legeringer. Forstå bruk av TTT og CCT diagrammer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MSK200
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
- Ha grunnleggende forståelse av materialers mekaniske egenskaper og hvordan disse påvirkes av makro og mikro mekanismer.
- Analyser og beregninger ut i fra krystallstruktur, spenning-tøyningskurver og bruddmekaniske data.
- Forstå enkle fasediagrammer, spesielt Fe-C diagrammet.
- Kunne forklare de vanligste mikrostrukturene i stål. Forstå bruk av TTT og CCT diagrammer.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Godkjent kalkulator |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Vidar Folke HansenAnsvarlig laboratorieøvelser:
Mats IngdalAnsvarlig laboratorieøvelser:
Wakshum Mekonnen TuchoInstituttleder:
Mona Wetrhus MindeAnsvarlig laboratorieøvelser:
Johan Andreas Håland ThorkaasArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Materialmekanikk 1 (BIM280_1) | 5 |
Materialmekanikk (BIM120_1) | 8 |
Materialteknologi (BIM160_1) | 2 |
Materialmekanikk (MSK205_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.