Engelsk fagdidaktikk del 2 (PPU132)
Formålet med emnet er å gi studentene undervisningskompetanse i skolefaget engelsk med hovedfokus på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU132
Versjon
1
Vekting (Sp)
7.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studentene ha kunnskap om
- hvordan gjeldende læreplan i engelsk gir et utgangspunkt for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid innenfor språklæring, muntlig, skriftlig og digital kommunikasjon, kultur, samfunn og litteratur, møter med engelskspråklige tekster, og tverrfaglig arbeid
- ulike forskningsbaserte undervisningsmåter som kan anvendes i engelskundervisningen
- hvordan de grunnleggende ferdighetene utvikles og tilrettelegges for den enkelte elev
- hvordan kritisk vurdere egen undervisning i lys av relevant språklæringsteori og faglitteratur
- hvordan litterære tekster på engelsk kan frembringe interkulturell læring og forståelse
- ulike typer vurdering av muntlig og skriftlig språkkompetanse og vokabular
- måter å undervise i skjønnlitteratur på
- ulike læremidler og hvordan disse kan brukes i språkopplæring
- ulike måter å tilpasse engelskundervisningen på
- hvordan elevautonomi og ulike læringsstrategier kan fremme elevens språkutvikling
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene kunne
- analysere og bruke gjeldende læreplan til å planlegge forskingsbegrunnet engelskundervisning, og å lage egne lokale planer basert på denne
- planlegge forskningsbegrunnet engelskundervisning, også digital, og gjennomføre og reflektere over denne
- skape trygge språklæringsmiljø og fremme motivasjon blant elevene
- velge ut og bruke ulike læremidler, arbeidsmåter og aktiviteter som fremmer elevens språklæring og danning
- fremme variert og tilpassa språkundervisning
- gi elevene underveisvurdering og sluttvurdering, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen språklæring og faglige utvikling
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene kunne
- forstå fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
- videreutvikle egen undervisnings- og språkkompetanse gjennom faglitteratur, forsknings- og utviklingsarbeid og erfaring
- diskutere måter å undervise i skjønnlitteratur på
- videreutvikle egen forskningsbegrunnet engelskundervisning gjennom vedvarende refleksjon
- videreutvikle en profesjonell holdning til engelskundervisning og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål i engelskfaget
- reflektere over og videreutvikle egen profesjonsfaglig digital kompetanse med tanke på å fremme elevenes språklæring
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeoppgave | 1/1 | 10 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Oppgave på 3000-3500 ord, skrevet på engelsk
• studentene skal levere forslag til problemstilling innen angitt frist
• problemstillingen må godkjennes av faglærer
• studentene skal ha veiledning
• engelsk språkkompetanse og akademisk skriving blir vurdert, i tillegg til kritisk refleksjon og integrering av engelsk fagdidaktisk teori og praksis
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Skriftlig innlevering av to praksis- og klasseromsrelaterte oppgaver
Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøEmneansvarlig:
Torill Irene HestetræetFaglærer:
Rebecca Anne Charboneau StuvlandFaglærer:
Dina LialikhovaPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.