Digitalisering, infrastruktur og sårbarhet (SAM500)
Emnet er obligatorisk for alle som tar masterstudiet i samfunnssikkerhet. Emnet introduserer kritiske samfunnsfunksjoner, hvor kritiske infrastrukturer er verktøy som støtter opp om samfunnsfunksjonene. Emnet vektlegger hvordan og hvorfor de kritiske samfunnsfunksjonene og infrastrukturene er sårbare, med et spesielt fokus på digitalisering.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
SAM500
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Følgende tema blir belyst: Digitalisering, sårbarhet i kritiske samfunnsfunksjoner og infrastrukturer, komplekse teknologiske systemer, IKT-/cybersikkerhet, cyber-fysiske systemer, samfunnssikkerhet, sikkerhetsstyring og risikoregulering.
Emnet vil gå spesielt inn på infrastrukturområder som IKT, kraftforsyningssystemet og vann- og avløpssystemet. Andre kritiske samfunnsfunksjoner og infrastrukturer vil også gjennomgås og benyttes som eksempler i undervisningen.
Læringsutbytte
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Prosjektarbeid og skriftlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Prosjektarbeid | 4/10 | Bokstavkarakterer | Alle | |
Skriftlig eksamen | 6/10 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vurderingen i emnet består av en prosjektoppgave og en skriftlig skoleeksamen. Begge deler må være bestått for at man skal få en samlet karakter i emnet. Prosjektoppgaven skal leveres som en skriftlig rapport.Det gjennomføres ikke kontinuasjonseksamen for prosjektoppgaven. Studenter som ikke består prosjektoppgaven, kan ta denne delen på nytt neste gang emnet har ordinær undervisning. Vurdering gis som bokstavkarakter.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ruth Østgaard SkotnesFaglærer:
Ole Andreas Hegland EngenInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Infrastruktur og sårbarhet (MTS230_1) | 10 |