Forskningsmetode II (MHV148)
Forskningsmetode II er et arbeids-seminarbasert emne, der det arbeides med ulike deler av forskningsprosessen og ulike metodiske tilnærminger i forskning. Emnet skal bidra till inngående kunnskap i helsevitenskaplig forskning, den vitenskapelige forskningsprosessen og forskningsmetodikk og styrker studentens evne til å planlegge og gjennomføre metodedel i sin masteroppgave. Emnet deles i to deler, kvantitativ del og kvalitativ del. De to delene utvider studentens kunnskap om kvantitativ og kvalitativ forskningsdesign, forskningsprosess og praktiske dataanalyser. Ut fra forskningens hensikt og forskningsspørsmål lærer studenten å framstille vitenskapelig tekst knyttet til gjeldende datainnsamling, analyse og tolkning, kritisk granskning, forskningsetiske spørsmål og overførbarhet av kvantitative forskningsresultater til praksis. Hvilke tema som tas opp vil kunne variere i ulike studieår.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHV148
Versjon
2
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- har inngående kunnskaper i hvordan presentere en forskningsplan og ulike deler i forskningsprosessen
- har inngående kunnskap om ulike kvantitative og kvalitative metodologiske og metodiske tilnærminger og deres styrker og svakheter ved anvendelse
- har avansert kunnskap om styrker og svakheter ved forskningsdesign både når det gjelder den helhetlige sammenhengen og de enkelte delenes egen kvalitet
- har inngående kunnskaper i informasjonssøking og akademisk skriving
- Har kunnskap om bruk av programvare for kvantitativ dataanalyse og analyse av kvalitativ material
- har inngående kunnskaper i hvordan presentere forskningsmetoder i forskningsprosessen
Ferdigheter
- kan analysere og argumentere for valg av metodologiske overveielser og bruke av kvantitativ eller kvalitativ metodedesign
- kan problematisere og formulere forskningsspørsmål med utgangspunkt i tidligere forskning og anerkjente kvalitetsprinsipper for kvantitativ og kvalitativ forskning.
- kan anvende og argumentere for metoder for utvalg definisjoner og innsamling av kvantitative og kvalitativ data
- kan anvende og argumentere for valg av kvantitative og kvalitative analyser og tolkningsmetoder
- kan forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder
- kan vurdere konstruktivt og kritisk egen og andres forskning
- kan reflektere over forskningsetiske aspekter ved anvendelse av kvantitative og kvalitative metoder
Generell kompetanse
- kan sammenstille litteratur til en forskningsbakgrunn
- kan bruke statistisk programvare til praktisk kvantitativ databearbeiding og analyse
- kan bruke kvalitativ datainnsamling og analyse
- kan reflektere over og anvende sine metodiske kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre en hel forskningsprosess
- kan formidle en selvstendig holdning og sammenstille et vitenskapelig arbeid ut fra krav til akademisk skriving, intern logikk og fagområdets metodiske uttrykksformer
- kan argumentere og kritisk vurdere og validere forskningsresultat og faktorer som påvirker kvaliteten i et forskningsprosjekt
- kan reflektere over og kommunisere sitt kunnskapsbidrag i vitenskapelig sammenheng og stimulere til implementering og innovasjonsprosesser i praksis
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeeksamen: 2 fagnotat | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Emnets vurderingsform er en mappeeksamen. Mappen leveres til angitt frist og skal inneholde to fagnotat, 1 knyttet til kvantitativ metode og 1 knyttet til kvalitativ metode. Det er obligatorisk deltakelse på totalt 4 seminar, 2 seminar tilhørende kvantitativ metode og 2 tilhørende kvalitativ metode. Kandidater må ha fått godkjent tilstedeværelse på de aktuelle arbeidsseminarene for å kunne levere fagnotatet knyttet til arbeidsseminarene som en del av mappen sin. Fagnotatene skal skrives individuelt og ha et omfang på 2000 ord (+/- 10%).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Camilla Ann-Louise KoskinenEmneansvarlig:
Kolbjørn Kallesten BrønnickStudieprogramleder:
Margareth KristoffersenArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Anvendt forskningsmetode (MHV148_1) | 10 |