Forskning og profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget (MGL3067)
Emnet legger vekt på profesjonsutvikling og forskning knyttet til kroppsøvingsfaget. Studentene skal kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte samt anvende fysisk aktiv læring i et tverrfaglig perspektiv.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3067
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Vurdering av kvalitativ og kvantitativ forskning i kroppsøvingsfaget
- Forskningsetikk og lovverk
- Utvikle og analysere elev og/eller lærerintervju
- Vurdering for læring og karaktersetting
- Fysisk aktiv læring
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studentene skal:
- ha inngående kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder og om ulike forskningstradisjoner innenfor kroppsøvingsfaget
- ha inngående kunnskap om læreplananalyse i kroppsøvingsfaget
- kunne analysere vitenskapsteoretiske problemstillinger innenfor kroppsøvingsfaget
- ha kunnskap om fysisk aktiv læring som metode for å fremme elevens læring i et tverrfaglig perspektiv
- ha kunnskap om profesjonsrettet forskningsprosjekt og forskningsetiske retningslinjer
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studentene:
- kunne analysere og vurdere vitenskapelige arbeider knyttet til ulike teoretiske og fagdidaktiske tradisjoner innenfor den aktuelle fagprofilen
- kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte
- kunne utvikle og analysere et elev/lærer intervju i kroppsøvingsfaget
- anvende fysisk aktiv læring som metode
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studentene:
- kunne analysere og reflektere over fag- og forskningsetiske problemstillinger
- bidra til å utvikle forskningsbasert profesjonskunnskap som kroppsøvingslærer
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig oppgave | 1/1 | 10 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell skriftlig oppgave over 10 arbeidsdager med karakter A-F. Oppgaven skal være på 4000 ord (+/- 10 %) og ha med sammendrag, litteraturliste, font 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste inngår ikke i ordavgrensningen. Alle hjelpemidler tillatt
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen:
- Det er obligatorisk oppmøte: 80 %
- Individuell skriftlig oppgave (1500 ord +/- 10 %). Denne oppgaven skal presenteres for klassen. Hver student skal også gi konstruktiv kritikk på en medstudent sin oppgave.
- Analyser av to profesjonsfaglige fagfellevurderte artikler. Det skal utarbeides to skriftlige grupperapporter på henholdsvis 2500 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.