Forskning og profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget (MGL3067)

Emnet legger vekt på profesjonsutvikling og forskning knyttet til kroppsøvingsfaget. Studentene skal kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte samt anvende fysisk aktiv læring i et tverrfaglig perspektiv. 


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MGL3067

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Vurdering av kvalitativ og kvantitativ forskning i kroppsøvingsfaget
  • Forskningsetikk og lovverk
  • Utvikle og analysere elev og/eller lærerintervju
  • Vurdering for læring og karaktersetting
  • Fysisk aktiv læring

Læringsutbytte

Kunnskap:

Studentene skal:

  • ha inngående kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder og om ulike forskningstradisjoner innenfor kroppsøvingsfaget
  • ha inngående kunnskap om læreplananalyse i kroppsøvingsfaget
  • kunne analysere vitenskapsteoretiske problemstillinger innenfor kroppsøvingsfaget
  • ha kunnskap om fysisk aktiv læring som metode for å fremme elevens læring i et tverrfaglig perspektiv
  • ha kunnskap om profesjonsrettet forskningsprosjekt og forskningsetiske retningslinjer

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studentene:

  • kunne analysere og vurdere vitenskapelige arbeider knyttet til ulike teoretiske og fagdidaktiske tradisjoner innenfor den aktuelle fagprofilen
  • kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte
  • kunne utvikle og analysere et elev/lærer intervju i kroppsøvingsfaget
  • anvende fysisk aktiv læring som metode

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studentene:

  • kunne analysere og reflektere over fag- og forskningsetiske problemstillinger
  • bidra til å utvikle forskningsbasert profesjonskunnskap som kroppsøvingslærer

Forkunnskapskrav

MGL1060 Kroppsøving 1 (1.-7.trinn), MGL1061 Kroppsøving 2 (1.-7.trinn)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell skriftlig oppgave 1/1 10 Dager Bokstavkarakterer Alle

Individuell skriftlig oppgave over 10 arbeidsdager med karakter A-F. Oppgaven skal være på 4000 ord (+/- 10 %) og ha med sammendrag, litteraturliste, font 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste inngår ikke i ordavgrensningen. Alle hjelpemidler tillatt

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Individuell skriftlig oppgave, Analyse av vitenskapelige artikler, Obligatorisk tilstedeværelse

Vilkår for å gå opp til eksamen:

  • Det er obligatorisk oppmøte: 80 %
  • Individuell skriftlig oppgave (1500 ord +/- 10 %). Denne oppgaven skal presenteres for klassen. Hver student skal også gi konstruktiv kritikk på en medstudent sin oppgave.
  • Analyser av to profesjonsfaglige fagfellevurderte artikler. Det skal utarbeides to skriftlige grupperapporter på henholdsvis 2500 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.

Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Karen Elizabeth Gilje Woie

Faglærer:

Atle Mjåtveit

Arbeidsformer

Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og seminar presentasjoner.

Emneevaluering

Tidligdialog gjennomføres hvert semester og det etableres et fagutvalg med studentrepresentanter. I tillegg evalueres emnet minst hvert tredje år, i tråd med fakultetets regler for kvalitetssikring.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto