Barns utvikling, lek og læring (ABL103)
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ABL103
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Tematikker i kunnskapsområdet er barnehagens særskilte verdigrunnlag i et mangfoldig samfunn, og kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter. Kunnskap om barns behov for omsorg, om vold og seksuelle overgrep mot barn og tverretatlig samarbeid inngår i emnet. Overgangen fra barnehage til skole blir også vektlagt. Disse temaene berører grunnleggende kunnskap om barns rettigheter i et inkluderende, likestilt og lærende barnehagemiljø.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et mangfoldig samfunn, herunder kunnskap om samiske perspektiver på barndom og på barns utvikling, lek og læring
- har kunnskap om barns rettigheter og hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø
- har kunnskap om barns behov for omsorg, og hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaringer
- har kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn, og om samarbeid med andre hjelpeinstanser
- har kunnskap om overgangen mellom barnehage og skole/skolefritidsordning
- skal ha innsikt i profesjonsetiske problemstillinger knyttet til bærekraft, ansvar, respekt og maktperspektivet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag og mangfold, og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
- kan vise selvstendighet i å lede samarbeidsprosesser i møte med barn og personale
- kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forsking
- kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn og legge til rette for et inkluderende og likestilt leke- og læringsmiljø
- kan bidra til å utvikle barns trivsel og livsmestring og forebygge krenkelser
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk og digital praksis
- kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
- kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, sosial-, kulturell-, religiøs- eller livssynsbasert tilhørighet
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Bestått alle emner på forrige trinn.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen § 2-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav: Individuelt framlegg av faglig tekst (700-1000 ord), samt kommentere medstudenters fremlegg.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenEmneansvarlig:
Kristin FugelsnesStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
I undervisningen vil studentene møte ulike arbeidsformer som forelesninger, flerfaglig prosjekt, veiledning knyttet til fagtekster og læringsoppgaver, diskusjoner i gruppe og plenum, summegrupper, casediskusjoner, muntlige framlegg der studentene skal gi hverandre respons med mer.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se egen praksisplan.