Velferdsrett (BBA104)
Emnet gir en innføring i de juridiske rammene for yrkesutøvelsen innenfor forvaltningen generelt og barnevernsektoren spesielt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBA104
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet består av følgende hovedtemaer:
Juridisk metode
Innføring i lov om barneverntjenester
Familierett med fokus på barn, unge og deres familier
Grunnleggende forvaltningsrettslige prinsipper
Saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven
Barns menneskerettigheter, med særlig vekt på FN´s barnevernkonvensjon
Rettigheter til urfolk (herunder samer), etniske minoriteter og flyktninger med fokus på barn, unge og deres familier.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Kandidaten skal ha:
Kunnskap om lovgivningsprosessen og juridisk metode som er relevant for profesjonsutdanningen.
Oversikt over barnevernloven og de ulike fasene i en barnevernssak.
Kjennskap til den delen av familieretten som har fokus på barn, unge og deres familier.
Kunnskap om grunnleggende forvaltningsrettslige prinsipper.
Bred kunnskap om de generelle saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven.
Kunnskap om internasjonal rett som er relevant for barnevernfeltet, deriblant sentrale artikler i FN's barnekonvensjon og forholdet mellom barnekonvensjonen og norsk rett.
Kunnskap om urfolk (herunder samer), etniske minoriteter og flyktningers rettigheter med fokus på barn, unge og deres familier.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
Vurdere en juridisk problemstilling ved anvendelse av juridisk metode; kunne finne frem til, orientere- og oppdatere seg i rettslige kilder.
Gi råd og veiledning i familierettslige spørsmål som vil kunne oppstå i forbindelse med arbeidet med barn, unge og deres familie.
Anvende forvaltningsrettens prinsipper og regler under saksbehandling i offentlig forvaltning med særlig fokus på barnevernssaker.
Vurdere betydningen av sentrale regler om barns menneskerettigheter i forbindelse med arbeid med barn og unge og deres familier, deriblant barns rett til familieliv, barnets beste, barnets rett til å bli hørt og retten til ikke-diskriminering.
Anvende grunnleggende kunnskap om rettigheter til barn og familier av urfolk (herunder samer), etniske minoriteter og flykninger i utøvelsen av sin profesjon som barnevernspedagog.
Generell kompetanse
Kandidaten skal ha kunnskaper om relevante lover, konvensjoner og prinsipper innenfor barnevernets arbeidsområde og kunne anvende forvaltningsrettens grunnleggende prinsipper og regler om saksbehandling i sin yrkesutøvelse.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Aktuelle lover og forskrifter, Lovdata, Nynorskordbok, |
Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenter ikke har avlagt eller ikke bestått eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må følge det pensum og opplegg for eksamen som gjelder for det nye kullet. Studenten kan selv velge å følge undervisning i eksamenssemesteret med mindre det er gjort vesentlige endringer i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Dette obligatoriske kravet må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.
Skriftlig oppgave: Godkjent individuelt arbeidskrav 800 ord +/- 10%, eksklusive innholdsfortegnelse og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Pia Moum HellevikStudieprogramleder:
Erik PaulsenArbeidsformer
Forelesninger, arbeid i grupper med veiledning, obligatorisk innleveringsoppgave og selvstudium.
Arbeidsformene i emnet har som overordnet mål å være eksamensforberedende.
All undervisning er eksamensrelevant.