Kunst, kultur og kreativitet (BBL201)
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) bygger på fagene forming, musikk og drama.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBL201
Versjon
4
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Gjennom estetisk opplevelse, erfaring, refleksjon og teoretisk tilknytning inspireres og kvalifiseres studenten til skapende arbeid med barn i møte med kunst- og kulturuttrykk. Sammenhengen mellom teori og praksis er sentral for kunnskapsområdets innhold.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike syn på estetikk og kreativitet
- har kunnskap om ledelse og didaktikk i estetisk arbeid
- har kunnskap om hvordan motivasjon og identitet kan knyttes til estetiske fag
- har kunnskap om barns musikalske og dramatiske utvikling
- har kunnskap om barns meningsskaping i arbeid med ulike formingsmedier
- har kunnskap om barns kultur, barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, og hvordan kulturmangfold påvirker barns ulike uttrykksformer
- har kunnskap om kunst- og kulturfagene i et bærekraftig perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser med og for barn
- kan legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
- kan anvende ulike kunstfaglige medier og teknikker, analoge og digitale, som er relevante i samspill med barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan samhandle med barn som kompetente deltakere i skapende prosesser, og gi rom for deres medvirkning på barnehagens kunst- og kulturarenaer
- kan legge til rette for differensiert formidling av de praktisk-estetiske fagene
- kan ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk
- kan være bevisst kjønnsnøytrale perspektiv ved tilrettelegging for skapende prosesser
- kan åpne opp for flerkulturelle perspektiv innenfor de praktisk-estetiske fagene
- kan forstå betydningen av utviklingsarbeid, forskning og formidling som forutsetninger for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Bestått alle emner på forrige trinn.
Eksamen / vurdering
2 individuelle eksamener
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/2 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Muntlig eksamen | 1/2 | 15 Minutter | Bokstavkarakterer |
Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen § 3-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Praktisk-metodisk arbeid i gruppe og individuelt i musikk m/refleksjon. Omfang: I gruppe: Inntil 15 min. Individuelt: Inntil 10 min.
Individuelt praktisk-metodisk arbeid i forming m/refleksjon. Omfang: Dokumentasjon: 3 slides i PowerPoint-format (forside og litteraturliste kommer i tillegg). Muntlig presentasjon: Inntil 10 min.
Praktisk-metodisk arbeid i gruppe og individuell refleksjonstekst i drama. Omfang: I gruppe: Inntil 30 min. Individuelt: 1000 ord +/- 10 %.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenEmneansvarlig:
Ine Larsen MånebyStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Undervisningen organiseres som gruppeundervisning, praktisk arbeid, gruppearbeid i faste og tilfeldige grupper, veiledning, forelesninger, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.
Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter vektlegges. IKT brukes som verktøy i studentenes arbeid med dokumentasjon knyttet til undervisningsoppleggene.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Kunst, kultur og kreativitet (BBL201_3) | 30 |
Kunst, kultur og kreativitet, Kunst, kultur og kreativitet ( BBL201_2 BBL201_3 ) | 60 |
Kunst, kultur og kreativitet, Kunst, kultur og kreativitet, Kunst, kultur og kreativitet ( BBL201_1 BBL201_2 BBL201_3 ) | 90 |