Praksis 2. trinn 35 dager (BBLPR2)
Praksis andre studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Språk, tekst og matematikk (STM) og Kunst, kultur og kreativitet (KKK).
Fokus i praksis 2. studieår:
- Ledelse av barn og medarbeidere
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBLPR2
Versjon
3
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Studenten skal i løpet av andre studieår gjøre seg erfaringer med samarbeid med både foresatte, personalet og samarbeidspartnere, samt øve seg på å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen, Studentene skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som lærings- og danningsarena, og barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi bana varierte erfaringer. Gjennom praksisstudiet skal også studenten utvikle sine evner til å reflektere over egen kommunikasjon og samspill med barn ut fra et yrkesetisk perspektiv.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har kunnskap:
om veiledning av barn og medarbeidere
refleksjon og kritisk analyse i forbindelse med ledelse og pedagogisk arbeid med barn
kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere
betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring
har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, om mangfold, inkludering og barns rettigheter
om barns og barnehagens digitale hverdagspraksiser
om barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft
Ferdigheter
Studenten kan:
lede og veilede medarbeidere i pedagogisk arbeid med enkeltbarn og barnegrupper
lede samarbeidsprosesser i møte med barn, medarbeidere og foresatte
legge til rette for et inkluderende fysisk og psykososialt miljø som ivaretar barns rett til medvirkning
bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring
Generell kompetanse
Studenten kan:
kan være i konstruktiv dialog med barnas hjem og anvende digitale verktøy som kommunikasjonsmiddel når det er hensiktsmessig
kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
kan ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk
kan vise relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle, som fagperson og leder, i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kollegaer
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis 35 dager | 1/1 | 35 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenEmneansvarlig:
Vigdis EidsvågStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.