Praksis 2. trinn 35 dager (BBLPR2)

Praksis andre studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Språk, tekst og matematikk (STM) og Kunst, kultur og kreativitet (KKK).

Fokus i praksis 2. studieår:

  • Ledelse av barn og medarbeidere

Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BBLPR2

Versjon

3

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studenten skal i løpet av andre studieår gjøre seg erfaringer med samarbeid med både foresatte, personalet og samarbeidspartnere, samt øve seg på å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen, Studentene skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som lærings- og danningsarena, og barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi bana varierte erfaringer.  Gjennom praksisstudiet skal også studenten utvikle sine evner til å reflektere over egen kommunikasjon og samspill med barn ut fra et yrkesetisk perspektiv.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:

Kunnskap

Studenten har kunnskap:

  • om veiledning av barn og medarbeidere 

  • refleksjon og kritisk analyse i forbindelse med ledelse og pedagogisk arbeid med barn 

  • kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere 

  • betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring  

  • har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, om mangfold, inkludering og barns  rettigheter 

  • om barns og barnehagens digitale hverdagspraksiser  

  • om barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • lede og veilede medarbeidere i pedagogisk arbeid med enkeltbarn og barnegrupper  

  • lede samarbeidsprosesser i møte med barn, medarbeidere og foresatte

  • legge til rette for et inkluderende fysisk og psykososialt miljø som ivaretar barns rett til medvirkning  

  • bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring  

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • kan være i konstruktiv dialog med barnas hjem og anvende digitale verktøy som kommunikasjonsmiddel når det er hensiktsmessig

  • kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet

  • kan ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk

  • kan vise relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle, som fagperson og leder, i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kollegaer

Forkunnskapskrav

BBLPR1 Praksis 1. trinn 35 dager

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 35 dager 1/1 35 Dager Bestått/ Ikke bestått

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Emneansvarlig:

Vigdis Eidsvåg

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto