Samfunnsvitenskapelig metode (BRH220)
For å utvikle kunnskap eller finne løsninger på utfordringer må vi samle inn og studere informasjon. Noen ganger kan vi løse problemer ved å se på tall og bruke matematiske metoder for å forstå informasjonen - dette kalles kvantitativ metode. Når vi bruker kvantitativ metode, bruker vi gjerne spørreskjema for å samle inn data om en større gruppe.
Kvantitative metoder brukes når vi vil se på mønstre i mange hendelser, mens kvalitative metoder brukes når vi vil studere noen få hendelser grundig. Når vi bruker kvalitative metoder, kan vi samle informasjon ved å observere folk, intervjue dem eller analysere tekster.
Målet med kurset er å lære studentene forskjellen mellom kvantitative og kvalitative forskningsmetoder og gi dem gode ferdigheter i å bruke kvalitative og kvantitative metoder til forskning, men også i arbeidslivet.
Kunnskap og forståelse for samfunnsfaglig metode vil kunne hjelpe studentene til å bedre vurdere om noe de leser eller hører om er basert på vitenskap. Metodefaget vil hjelpe studentene til å utvikle ferdigheter som gjør at de kan tenke kritisk og vurdere informasjon på en grundig måte.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BRH220
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse (GSK)
Innhold
Emnet inkluderer følgende tema:
- Hva er Samfunnsvitenskaplig metode
- Fra tema til problemstilling
- Forskningsprosessen
- Datainnsamling
- Analyse
- Presentasjon / Rapportering
- Etikk
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av
Kunnskap
-
kunne forskjellene mellom kvalitative og kvantitative metode og analyse.
-
kjenne til ulike kvalitative og kvantitative metoder, fordeler og ulemper med disse, og når de bør brukes
-
kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid hvor samfunnsvitenskapelige metoder er brukt som tilnærming
Ferdigheter
-
å kunne formulere en prosjektbeskrivelse, avgrense problemstilling, velge et egnet analysedesign for å belyse denne, og kritisk vurdere metodevalg
-
Kunne argumentere for valg av data og analysestrategi, med hensyn til problemstillingen
-
Kunne argumentere for et empirisk funn basert på egne analyser
-
kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
-
kunne beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer på en slik måte at de kan forstå, kritisk vurdere og anvende resultater fra egne og andres undersøkelser
Generell kompetanse
-
kunne skaffe seg innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger med utgangspunkt i samfunnsvitenskapelige metode
-
kunne planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer (for eksempel bacheloroppgaven)
-
kunne presentere problemstilling, forskningsdesign og sentrale funn både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer.
-
kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre med kunnskaper innenfor samfunnsvitenskapelige metoder og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
-
Kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser med utgangspunkt i samfunnsvitenskapelige metode
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 72 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske innleveringer kan foregå individuelt eller i grupper på maksimalt 3 studenter.
Fagperson(er)
Faglærer:
Heidi Victoria SkeiseidEmneansvarlig:
Olga GjeraldArbeidsformer
Kurset vil bestå av en kombinasjon av forelesninger, gruppe- og plenumsdiskusjoner, obligatoriske innleveringsoppgaver, øvelser i dataanalyseprogrammer og selvstudier. Det forventes at studentene forbereder seg ved å lese den delen av pensum som er aktuell for hver forelesning.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Markedsanalyse og forskningsmetode (BHO275_2) | 10 |
Marketing Analytics (BØK345_1) | 10 |