Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk (LHIS175)
Hva er historie? Hvordan forsker en historiker? Hvordan påvirker historikerens perspektiver vår forståelse av fortiden? Har historie sin egen historie? Emnet gir en innføring i ulike historietradisjoner og i måter historien kan framstilles og brukes på. Videre drøftes metoder for å produsere historisk kunnskap, og historikerens arbeid med forskjellige typer av kilder blir diskutert. Studiet skal dessuten gi en innføring i historiografi, dvs. historiefagets egen historie, fra antikken til vår tid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
LHIS175
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Hva er historie? Hvordan forsker en historiker? Hvordan påvirker historikerens perspektiver vår forståelse av fortiden? Har historie sin egen historie? Emnet gir en innføring i ulike historietradisjoner og i måter historien kan framstilles på. Videre tas det opp vitenskapsteoretiske og forskningsetiske aspekter ved historiefaget: det drøftes metoder for å produsere historisk kunnskap, og historikerens arbeid med forskjellige typer av kilder blir diskutert. Studiet skal dessuten gi en innføring i historiefagets egen historie.
Emnet gir også en innføring i fagdidaktikk. Historiens innhold er ikke i fokus, men hvordan vi bruker dette innholdet kommersielt, politisk, offentlig, personlig og utdanningsmessig. Fagdidaktiske aspekter vektlegges gjennom drøftinger av viktige begreper, teorier og forklaringsmodeller i lys av konkrete eksempler på historien i bruk. Sentrale spørsmål er: På hvilke måter kommer historie til uttrykk i samfunnet? Hvorfor lære historie? Hvordan undervise i historie? Og hvilke funksjoner har historien for mennesker og institusjoner?
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten kunne
gjøre rede for hva historisk tenkning og historisk metode er
skille mellom, og vurdere, hvordan historie brukes på forskjellige måter i varierte kontekster og for ulike hensikter
skille mellom, og vurdere, forskjellige teorier om historieskriving og historikernes arbeidsmetoder
forstå at historie er en konstruert fortolkning basert på rester fra fortiden
forstå hvordan historiske fenomener kan analyseres
gjøre rede for, og forklare, fellestrekk og endringer i historieskrivingen fra antikken til våre dager
gjøre rede for, og forklare, endringer i måter historie er blitt undervist på i norsk skole fra 1800-tallet til våre dager
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne
kritisk vurdere et mangfold av historiske kilder med hensyn til deres opprinnelse, kontekst, troverdighet, tendens og relevans
bruke digitale ressurser, verktøy og metoder for å samle og tolke kilder
konstruere gjennomtenkte historiske tekster og argumenter, samt rapportere forskningsfunn gjennom en rekke ulike media for forskjellig publikum
analysere og tolke kritisk hvordan historie brukes i samfunnet
formidle fagkunnskaper og refleksjoner, samt trekke komparative perspektiver om historiografi, historiebruk og historisk metode i muntlig form
drøfte tekster som historiefremstillinger og historiekilder
diskutere historikerens metoder og arbeidsverktøy
kritisk bruke sentrale begreper som har betydning for historisk forståelse
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne
anvende historisk kunnskap og historisk tenkning på spørsmål i samtiden
gjenkjenne og utvikle standpunkter som skal gjenspeile refleksjon, samarbeid og et mangfold av perspektiver
konstruere faglig baserte argument, ved å bruke kilder, teorier og metoder på en saklig og redelig måte
ha tilegnet seg analytisk og kritisk tenkning og forståelse som er overførbart til andre felt
samarbeide og diskutere i gruppe
formidle kunnskaper og argumenterte refleksjoner i muntlig form
bruke historie fra ulike historiske perspektiver
saklig og kritisk vurdere ulike former for historiebruk slik de kommer til uttrykk i samfunnet
vurdere historiske kilder og historieformidling på en kritisk og vitenskapelig måte
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Muntlig eksamen varer i inntil 30 minutter.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske innleveringer. Gjennom semesteret vil studentene få utlevert totalt fem korte oppgaver knyttet til pensumlitteratur, nettressurser og forelesningstema (f.eks. videoopptak av presentasjonen av en historikers liv og verk historiografisk; skriftlig kommentar av et historiografisk tekstutdrag; muntlig analyse av et konkret eksempel på historiebruk; muntlig analyse av en historiografisk ressurs på nettet; skriftlig analyse av et historiografisk begrep). Disse må besvares og godkjennes innen angitt frist før studenten kan gå opp til eksamen.
Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Kristian SteinnesStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardFaglærer:
Gitte WestergaardFaglærer:
Tyson Ashley RetzFaglærer:
Tyson Ashley RetzArbeidsformer
Forelesninger, workshop/seminarer og gruppe- og/eller individuelt arbeid. Emnet har pensumlitteratur som det forventes at studentene leser og reflekterer over på egen hånd. Forelesningene vil gi perspektiv og kontekst til tema innenfor pensumlitteraturen for å gi studentene en økt forståelse av perioden. Studentene forventes å ta notater fra forelesningene for å utvikle evnen til å syntetisere og sammenfatte materialet.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og historiedidaktikk (HIS175_1) | 15 |
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og fagdidaktikk (HIS190_1) | 10 |
Hva er historie? Om historiografi, historisk teori, metode og fagdidaktikk (MHIS190_1) | 10 |
Urban- og regionshistorie med fagdidaktikk (HIS120_1) | 5 |