Kunnskapsbasert praksis og innovasjon i barnevernet (MBA106)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MBA106
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kunnskapsbasert praksis er viktig for utvikling av kvalitet i barnevernets tjenester til utsatte barn, unge og familier. Studentene skal få forståelse for sammenhengen mellom forskning, fagutvikling og innovasjon. Emnet skal gi studentene kompetanse i å gjennomføre selvstendige utrednings- og utviklingsprosjekter innenfor barnevernsfeltet, men også sette dem i stand til å gjøre analyser og reflektere kritisk rundt forhold ved praksis og organisering i feltet. Studentene vil få kompetanse i å avdekke og formidle barnevernfaglige problemstillinger.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har:
-
avansert kunnskap om forholdet mellom forskningskompetanse, brukerkompetanse og erfaringskompetanse og disse kunnskapsperspektivenes betydning for utviklingen av barnevernsfeltet.
-
inngående kunnskap om institusjonelle og organisatoriske rammevilkår for innovasjon og fagutvikling i barnevernet.
-
inngående kunnskap om innovasjon og innovasjonsprosesser i tjenesteutvikling og arbeid med barn, unge og familier.
-
avansert kunnskap om hvordan forskningsbasert kunnskap kan brukes til innovasjon, nytenkning og fagutvikling.
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
analysere og forholde seg kritisk til forskning basert på kunnskap om metoder og kunnskapsperspektiv.
-
evaluere forhold relatert til etikk, validitet og refleksivitet i forskning på sårbare grupper.
-
bruke relevante metoder for å planlegge, gjennomføre og lede prosjekter og prosesser innenfor innovasjon og fagutvikling i barnevernet.
-
bruke forskningsbasert, erfaringsbasert og bruker basert kunnskap i fagutviklings- og innovasjonsarbeid innen barnevern.
Generell kompetanse
Kandidaten kan
-
anvende kunnskapen på nye områder og bruke dem i fag-, yrkes- og forskningsetiske sammenhenger.
-
formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets terminologi.
-
kommunisere om faglige problemstillinger og validitet og reliabilitet i funn både med andre spesialister og i allmenheten.
-
bidra til faglig og metodisk fundert innovasjon og nytenking.
-
anvende kunnskaper og ferdigheter innenfor for forskningsmetoder og innovasjon til å gjennomføre forsknings- og innovasjonsprosjekter knyttet til problemstillinger innenfor barnevernsfeltet.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter (3) må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Praksisstudier: Bestått fire ukers praksis.
Skriftlig gruppearbeidskrav. Omfang 3000 ord (pluss minus 10 %), inkludert innholdsfortegnelse/noter, litteraturliste. Referansestil, APA 7. Arbeidskravet godkjennes/underkjennes.
Nærværskrav: 75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan og praksishefte.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Anne Katrine FolkmanArbeidsformer
Forelesninger, praksis (4 uker), egenstudier