Naturfag 1 (1.-7. trinn) (MGL1080)
Emnet skal gi faglig trygghet og undervisningskunnskap i sentrale områder av naturfaget for trinn 1-7. Det legges vekt på å utvikle ferdigheter og generell kompetanse i å introdusere elever i barneskolen for naturfaget. Å kunne utvikle elevenes sansing, oppdagerglede, undring og utforskning, naturglede og naturfagspråk, er en vesentlig del av denne kompetansen. I tillegg skal lærerstudenten kunne legge til rette for teknologi i undervisningen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL1080
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet skal gi faglig trygghet og undervisningskunnskap i sentrale områder av naturfaget for trinn 1-7. Det legges vekt på å utvikle ferdigheter og generell kompetanse i å introdusere elever i barneskolen for naturfaget. Å kunne utvikle elevenes sansing, oppdagerglede, undring og utforskning, naturglede og naturfagspråk, er en vesentlig del av denne kompetansen. I tillegg skal lærerstudenten kunne legge til rette for teknologi i undervisningen. Didaktikk og fag skal sees i sammenheng.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole
har kunnskap om hvordan drive undervisning om menneskekroppen, seksualitet, helse og livsstil
har kunnskap cellers oppbygging og hovedfunksjoner og hvordan organismers egenskaper påvirkes av arv og miljø.
har kunnskap om kroppens organsystemer
har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av kjente stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
har kunnskap om sammenhenger i periodesystemet, navnsettingsregler og egenskaper hos vanlige kjemiske stoffer.
ha kunnskap om hovedtypene av kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå, og hvordan disse kan relateres til fenomener i hverdagen og i naturen
ha kunnskap om håndtering av kjemikalier og hvordan man lager kjemiske løsninger
har kunnskap om størrelsene kraft, akselerasjon, forflytning og fart, og kan bruke disse i møte med digitale verktøy.
har kunnskap om sammenhengen mellom spenning, strøm og resistans.
har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda.
har kunnskap om hvilke kosmologiske og astronomiske forhold som er opphav til universets opprinnelse og utvikling, liv på jorden og årstider.
har kunnskap utviklingen av teknologiske produkter med hensyn på design og funksjon og teknologi som skolefag
har kunnskap om hverdagsforestillinger og misoppfatninger knyttet til relevant fagstoff
Ferdigheter
Studenten
kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forsking, teori og praksis
kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
kan gjennomføre målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre enkle beregninger med og uten digitale verktøy
kan bruke modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring på barnetrinnet.
Generell kompetanse
Studenten
har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskning
kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekt for å utvikle undervisningspraksis i naturfag
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Skriftlig og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 2/3 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Godkjent kalkulator, Scantron, |
Muntlig eksamen | 1/3 | 45 Minutter | Bokstavkarakterer |
FoU oppgaveSom en del av eksamen for studenter som tar MGL1080 i sitt 3. studieår, skal det skrives en FoU oppgave på 3000 - 4000 ord tilsvarende 10 studiepoeng. Oppgaven skal være profesjonsrettet. Tema for FoU oppgave vil bli lagt ut i Canvas.Muntlig eksamenSom en del av eksamen for studenter som tar MGL1080 i sitt 2. studieår, skal de gjennomføre en muntlig eksamen som teller tilsvarende 10 studiepoeng. Alle vurderinger må være bestått for å få samlet karakter i emnet. I tillegg må hvert delemne i den enkelte eksamen være bestått for å bestå eksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Da det er praktiske aktiviteter i alle undervisningsøkter, er det krav om minst 80% tilstedeværelse i undervisningen.
Inntil åtte skriftlige og seks digitale arbeider. Hver med et omfang på inntil seks sider. De fleste er rapporter / journaler fra ekskursjoner og praktiske aktiviteter. I tillegg kan det være inntil tre teknologiprosjekter. Arbeidene må være godkjent.
Laboratorieprøve. Studenten vil bli prøvd i gjennomgåtte øvinger, stoffkunnskap og sikkerhet. Studenten må bestå prøven for å gå opp til eksamen. Tidspunkt for prøven blir bestemt etter avtale med studentene.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Ingeborg KnævelsrudEmneansvarlig:
Kristine Marie OlsenFaglærer:
Espen LundeStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudFaglærer:
Kristine Marie OlsenStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasPraksiskoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoiePraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Med bakgrunn i stoffets egenart og målet for studiet vil det veksles mellom forelesninger, seminarer, laboratoriearbeid, ev ekskursjoner, rapportskriving, prosjektarbeid og selvstudium.
Det kan bli arrangert 1-3 ekskursjoner i Stavangerområdet i undervisningstiden. Nærmere avtaler om dato og tid vil bli avklart ved studiestart. Studentene må selv dekke utgifter til transport.
Forventet arbeidsinnsats
- Undervisning inntil 134 timer
- Eksamen og obligatoriske prøver inntil 8 timer
- Praksis (3x40) = 120 timer
- Egenaktivitet 540 timer
Praksis
Praksis 15 dager