Spesialpedagogikk (1.-7. trinn) (MGL1500)
Emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap og gir studentene teoretisk og praktisk tilnærming til spesialpedagogiske utfordringer i trinn 1-7 og 5-10 når det gjelder skolens og lærerens utfordringer med å ivareta alle elever i et mangfoldig læringsmiljø. Emnet vil rette søkelyset mot ulike barrierer for læring og trivsel i skolen. Emnet er obligatorisk for de som skal ta master innenfor grunnskolelærerutdanning med fordypning i spesialpedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL1500
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Spesialpedagogikk bygger videre på perspektivene i faget Pedagogikk og elevkunnskap og skal gi studentene utvidet kunnskap om, og forståelse av, spesialpedagogiske utfordringer i en skole for alle. Faget er organisert som et felles emne for trinn 1-7 og 5-10. Differensieringen mellom de to studieprogrammene ivaretas innenfor obligatoriske arbeidskrav, praksis og eksamen. Sentrale temaer i emnet er knyttet til skolens og lærerens utfordringer med å ivareta alle elever i et mangfoldig læringsmiljø, nærmere bestemt inkluderende pedagogikk, trivsel og psykisk helse i skolen og utfordringer knyttet til lese- og skriveopplæringen. Emnet Spesialpedagogikk gir teoretisk og praktisk innsikt i hvordan perspektiver på deltakelse i læringsfellesskap gir innhold og mening til målet om inkluderende opplæring.
Læringsutbytte
En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har brei kunnskap om
spesialpedagogiske utviklingslinjer og den aktuelle situasjonen i skolen
sentrale aspekter ved inkluderende pedagogikk med fokus på mangfold, deltakelse og læring
forhold som kan utfordre læring
individuelle og kontekstuelle risikofaktorer for sosiale og emosjonelle vansker
generell pedagogisk tilnærming, samt spesielle tiltak, på individ og systemnivå, i møte med barn/elever som viser sosiale og emosjonelle vansker.
hvordan lese- og skriveopplæring kan bidra til mestring slik at alle elever lykkes med læring, lesing og skriving
Ferdigheter
Studenten kan
drøfte forholdet mellom allmennpedagogikk og spesialpedagogikk
bidra til utvikling av et inkluderende læringsfellesskap
identifisere og forebygge forhold som kan utfordre læring
analysere risikofaktorer og uttrykksformer, både på individ og systemnivå, knyttet til sosiale og emosjonelle vansker
arbeide aktivt med forebygging og problemløsning, både på individ og systemnivå, knyttet til faglige, sosiale og emosjonelle vansker
kjenne igjen og beskrive kvalitative trekk ved lese- og skriveferdighet hos elever med ulik alder
planlegge, gjennomføre og vurdere evidensbasert tilpasset opplæring i lesing og skriving og gi adekvat støtte til elever som opplever utfordringer
Generell kompetanse
Kunne reflektere over opplæringens utilsiktede konsekvenser for elever i sårbare situasjoner
ha en grunnleggende forståelse av hva faglige, sosiale og emosjonelle vansker innebærer
kunne forebygge, avdekke og avhjelpe faglige, sosiale og emosjonelle vansker og legge best mulig til rette for læring
studentene skal kunne reflektere over hvilken innvirkning læreren har for elevenes muligheter for selvrealisering og deltakelse i utdanning, yrkesliv og i samfunnet ellers hvor det kreves lesing eller skriving
Forkunnskapskrav
MGL1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGL1200 Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold.
GLU1100 PEL 1. år ( 1. - 7. trinn) ; Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling, GLU1200 PEL 2. år (1. - 7. trinn) ; Elevenes faglige, sosiale og personlige læring og utvikling
GLD1100 PEL 1. år ( 1. - 7. trinn) ; Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling, GLD1200 PEL 2. år (1. - 7. trinn) ; Elevenes faglige, sosiale og personlige læring og utvikling
MGD1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGD1200 PEL 2. år (1. - 7. trinn) ; Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 arbeidsdager*. Omfang 4000 ord +/- 10%. *utlevering og innlevering vil finne sted innenfor vanlig arbeidstid.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
3 godkjente arbeidskrav og 70% obligatorisk tilstedeværelse
Arbeidskrav:
1. Muntlig arbeidskrav i gruppe, omfang på produkt: 15-20 minutter
2. Skriftlig fagtekst med utgangspunkt i case. 2-3 studenter skriver sammen. 2000 ord +/- 10%
3. Individuell skriftlig fagtekst. 2000 ord +/- 10%. I arbeid med fagteksten, skal studenten finne og bruke ca. 70 sider med selvvalgt litteratur i tillegg til felles pensumlitteratur.
Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Obligatoriske tilstedeværelse
I faget spesialpedagogikk vil studentene bli utfordret på koplingen mellom teori og praksis. Deler av undervisningen vil gå med til å diskutere hvilke konsekvenser de faglige begrepene kan ha for arbeidet i skolen. Faget skal føre til faglig refleksjon, personlig vekst og yrkesetisk bevissthet. Evnen til kritisk refleksjon oppøves blant annet i diskusjoner der studentene anvender fagets begrepsapparat. Å kunne delta i profesjonsfellesskap fordrer evne til samhandling på ulike nivå. I undervisningen vil studentene derfor møte arbeidsmåter som forelesninger, gruppeoppgaver, studentframlegg, refleksjonsnotat, diskusjoner, artikkelanalyser, casediskusjoner og digitale verktøy som alle har som formål å dyktiggjøre dem i lærergjerningen. Derfor vil 70 % tilstedeværelse være påkrevd.
Fagperson(er)
Faglærer:
Trude HavikFaglærer:
Finn MartinsenFaglærer:
Maren Stabel TvedtFaglærer:
Liv Jorunn Byrkjedal-SørbyFaglærer:
Ida Risanger SjursøFaglærer:
Hildegunn FandremFaglærer:
Åse Kathrine GjestsenStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudArbeidsformer
Forventet arbeidsomfang for 30 stp er totalt 850 timer. Disse er tenkt fordelt på følgende måte:
Undervisning: 150 timer
Praksis (inkl. trepartsmøte): 125 timer
Selvstendig arbeid med arbeidskrav og pensum: 575 timer
Praksis
Praksis inngår i emnet. Praksis skal særlig fokusere på undervisningssituasjoner der elever med behov for spesiell tilrettelegging, eller som har vedtak om spesialundervisning, får opplæring i ordinære klasser. Av interesse er også arbeid med å identifisere faglige- eller sosiale utfordringer i klassen/skolen. Aktuelle tema er skolens organisering av spesialundervisning og det spesialpedagogiske arbeidet, generelle retningslinjer og aktuelle utfordringer slik lærer vurderer dette.
I praksisperioden vil det bli organisert en læringssamtale med studenter, praksislærer og faglærer. Tema for samtalen kan være spørsmål om hvordan inkludere alle elever til deltakelse i fellesskapet.