Praksis 1.-7., 2. år, 3. semester (15 dager) (MGL1P20)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL1P20
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I det andre studieår er elevmangfoldet og elevenes læring tema.
Praksisperioden i 2. studieår, 3. semester i grunnskolelærerutdanningens 1-7 tilsvarer 15 arbeidsdager. Den skal være variert, veiledet og vurdert og foregå i grunnskolen - norskfaget vektlegges.
Estetiske læreprosesser er et tverrfaglig spor i 3. semester.
Praksisperioden skal innbefatte en delperiode med vekt på forberedelse, en delperiode med vekt på gjennomføring, og en delperiode med vekt på etterarbeid og vurdering.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskaper om
gjeldende nasjonalt læreplanverk med vekt på norsk og matematikk
lærerarbeidet, undervisning som samhandling og klasseledelse i norsk og matematikk
hvordan didaktisk tenkning utøves i undervisningen med vekt på planlegging og gjennomføring og vurdering
elever og elevers læreforutsetninger på 1-7. trinn og hvordan dette danner grunnlag for å legge til rette for tilpasset undervisning i det flerkulturelle klasserom med vekt på ulike religioner og livssyn
kommunikasjon og samspill som grunnlag for å etablere en positiv læringskultur med vekt på norsk og matematikk
Ferdigheter
Kandidaten kan
samhandle og kommunisere med elever, medstudenter, kolleger på praksisskolen og faglærere
bruke nasjonale og lokale læreplaner med tanke på å utvikle planer for elevers læring
planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
utøve situasjonsorientert klasseledelse
undervise og legge til rette for elevers læring med ulike arbeidsmåter og med både analoge og digitale ressurser
anvende systematisk observasjon av elever som grunnlag for å planlegge undervisning med vekt på norsk og matematikk
Generell kompetanse
Kandidaten
har vilje og evne til å ta til seg feedback fra elever, medstudenter og praksislærer som grunnlag for profesjonell utvikling
kan diskutere og kommentere eget og medstudenters lærerarbeid i lys av nasjonale planer, praksisskolens lokale planer og teori
Forkunnskapskrav
Bestått praksis 1. år eller eksamensrett i emnet.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Levering av praksisrapport etter praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, i tillegg vil det foregå løpende skikkethetsvurdering etter forskrift om skikkethet i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31. juni 2006. Se lenke: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisstudiet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Planlegge og gjennomføre situasjoner som oppstart, overganger og avslutning av undervisningsøkter. Studenten prøves i en planlagt, gjennomført og vurdert overgangssituasjon i en undervisnings økt og skifte fra en læringsarena til en annen i løpet av praksisperioden.
Arbeidskrav knyttet til norsk, se emneplan for norsk. Vurderes av faglærer i norsk.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieEmneansvarlig:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Observasjon av praksislærer, medstudenter og elever, samt drøfting og refleksjon. Bruke et relevant utvalg arbeidsmetoder knyttet til norsk og matematikk.