Menneskerettigheter for lærere (MGL3052)
Emnet i menneskerettigheter er innrettet mot fremtidige lærere i barne- og ungdomsskolen. Menneskerettighetene blir belyst fra forskjellige ståsteder og akademiske disipliner.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3052
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Nye konflikter -både væpnende og verbale -identitetspolitikk, Globaliseringsprosessern, migrasjon, og vestlig sekularisering bidrar til å gjøre spørsmål om menneskerettigheter svært aktuelt. Emnet i menneskerettigheter er spesielt innrettet med tanke på fremtidige lærere i barne- og ungdomsskolen. Menneskerettigheter som har betydning for identitet og integrasjon blir vektlagt.
Menneskerettighetene blir belyst fra forskjellige ståsteder og fra ulike akademiske disipliner. Debatter om menneskerettighetsbrudd som omhandler elever, foreldre, lærere, skoler og pensum blir spesielt belyst. Det samme gjelder saker som omhandler identitetsspørsmål. Hvordan integrering i skolen og samfunnet ellers kan kobles til menneskerettigheter blir diskutert. Emnet vektlegger i sin tverrfaglige tilnærming rettighetsdiskusjoner hvor ulike menneskerettigheter kan komme i konflikt med hverandre. Menneskerettighetsundervisning og rettighetene til grupper av mennesker som trenger særskilt vern utgjør en viktig del av undervisningen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
har om utviklingen av menneskerettighetene
har inngående kunnskap om ulike diskurser og problemfelt innenfor menneskerettighetene
har inngående kunnskap om hvordan menneskerettighetene kan brukes aktivt i skolehverdagen
har inngående kunnskap om barn rettigheter
Ferdigheter
Kandidaten skal:
kunne anvende en menneskerettslig tilnærming på faglige utfordringer i skolen
kunne reflektere metodisk over ulike tilnærminger til menneskerettighetene og hvordan disse er relevante i skolesammenheng
ha utviklet kompetanse til å takle kulturelle motsetninger
kunne arbeide selvstendig med menneskerettslige spørsmål
kritisk analysere pedagogiske spørsmål i lys av ulike menneskerettigheter
Generell kompetanse
Kandidaten:
kan søke og finne relevant litteratur om pedagogiske- og menneskerettslige problemstillinger
kan kritisk reflektere over egen praksis i lys av menneskerettighetene
Forkunnskapskrav
Samfunnsfag 1 og 2 (1-7). Studenter med minst 60 studiepoeng samfunnsvitenskapelige fag kan søke om plass.
Eksamen / vurdering
Hjemmeeksamen og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 4/10 | 3 Uker | Bokstavkarakterer | |
Muntlig prøve | 6/10 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Oppgave på 5000 tegn.
Begrunnet i at faget krever aktiv studentdeltakelse med tilbakemeldinger fra medstudenter er det krav om minst 80% tilstedeværelse i undervisningen.
Alle obligatoriske krav må være godkjent for å få gå opp til vurdering i emnet.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Tord AustdalFaglærer:
Linn Anne Margrethe NormandEmneansvarlig:
Ketil Fred HansenStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudArbeidsformer
Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner og studentfremleggelser, muntlig og skriftlig. En del gruppearbeid må påregnes. Aktiv studentdeltakelse forventes. Undervisningen gis på engelsk dersom dette er ønskelig. Pensum er på engelsk.
Praksis
15 dager praksis