Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget (MGL3066)
Emnet legger vekt på å belyse sentrale fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøvingsfaget. Refleksjonene vil dreie seg om elevenes læringsutbytte av kroppsøvingsundervisningen sett i lys av læreplan, læringsstrategier og læringsklima.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3066
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Fagdidaktikk i kroppsøving, elevens læring og danning
Ulike bevegelsesmiljø, lærerens aktivitetskunnskap
Utprøving, observasjoner og evaluering av undervisningsopplegg
Inkluderende kroppsøving
Læringsklima i kroppsøving
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten skal ha:
Kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
Kunnskap om betydningen av ulike bevegelsesmiljø for elevenes læring
Kunnskap om ulike utfordringer og muligheter knyttet til inkludering i kroppsøvingsundervisning
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
Observere og analysere kroppsøvingsundervisning i lys av gjeldende læreplan, reflektere over planlegging, gjennomføring og evaluering av kroppsøvingsundervisning
Reflektere over hvordan livslang bevegelsesglede kan fremmes gjennom kroppsøvingsfaget
Arbeide med digitale verktøy ved analyser data knyttet til læringsklima i kroppsøving.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
Drøfte hvordan gode læringsmiljø kan utvikles og påvirke elevenes læring i kroppsøvingsundervisningen
Analysere fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøving i lys av forskningslitteratur
Bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i kroppsøvingsfaget
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Hjemmeeksamen på 5 arbeidsdager*. En oppgave fra arbeidskrav må omarbeides og leveres på nytt, hvilken oppgave som må leveres blir avgjort ved tilfeldig trekning. Omfang: 3000 +/- 10 %, utenom forside, innholdsfortegnelse, litteratur og evt. vedlegg; krav til APA 7th.Ved kontinuasjonseksamen bearbeides samme oppgave.Allerede innsamlet datamateriale kan benyttes ved ny innlevering ved kontinuasjonseksamen.*utlevering og innlevering vil finne sted innenfor vanlig arbeidstid.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
80 % tilstedeværelse, datainnsamling av samtlige arbeidskrav skjer i undervisningen, dermed er dette nødvendig.
3 arbeidskrav på 2000 ord +/- 10 %
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Eva LeibingerFaglærer:
Dag Ove Granås HovdalFaglærer:
Silje Eikanger KvaløFaglærer:
Eva LeibingerStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudFaglærer:
Atle MjåtveitStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, seminar presentasjoner, praktisk utprøving av aktivitetstilbud.
Arbeidsinnsatsen er beregnet slik:
Forelesninger (/m forberedelse og etterarbeid) 102 timer
Praktisk undervisning, workshop og seminarer (/m forberedelse og etterarbeid: 84 timer
Arbeidskrav (1+2+3) 120 timer
Eksamen (5 dager) 40 timer
Selvstudium 75 timer
Totalt: 421 timer
Praksis
15 dager praksis.