Studere matematikkundervisning (MGL3122)
Emnet fokuserer på matematikkundervisning og elevers læring i matematikk. Gjennom emnet får studentene som deltakere i et forskningsprosjekt innta et forskerblikk på matematikkundervisning og læring i matematikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3122
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet fokuserer på læring og undervisning av matematikk i skolen. Emnet gir innblikk i nyere teoretiske perspektiver på læring og undervisning av matematikk. Ulike teoretiske perspektiver på matematikkundervisning vil bli presentert og diskutert, og emnet vil også gi studentene kjennskap til ulike tilnærminger til å studere matematikkundervisning. Emnet er organisert rundt et forskningsprosjekt, og studentene vil dermed få praktisk erfaring med forskning på læring og undervisning i matematikk som deltakere i et forskningsprosjekt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter kurset skal studenten:
ha inngående kunnskap om metoder for å studere matematikkundervisning
ha avansert kunnskap om ulike teorier om matematikkundervisning
Ferdigheter
Etter kurset skal studenten:
kunne anvende teorier om matematikkundervisning som deltakere i et forskningsprosjekt
kunne samle inn, bearbeide og analysere data for å undersøke relevante problemstillinger knyttet til læring og undervisning i matematikk
kunne utarbeide og begrunne et metodologisk og praktisk metodisk grunnlag for et selvstendig masterprosjekt
kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper, samt teoretiske rammeverk på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Etter kurset skal studenten:
kunne analysere relevante problemstillinger knyttet til matematikkdidaktikk som fagområde og forskningsfelt samt arbeid som matematikklærer
ha inngående kjennskap til forskningsprosessen i gjennomføringen av kvalitative og kvantitative undersøkelser
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | 10 Uker | Bokstavkarakterer |
Omfang på oppgaven er maksimalt 4000 ord, inkludert referanser. Studentene gjennomfører et forskningsprosjekt som strekker seg gjennom hele semesteret og oppgaven er en del av dette prosjektet.Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Praktisk arbeid i tilslutning til forskningsprosjektet er obligatorisk (dette omfatter innsamling av data og transkripsjon).
Presentasjon og diskusjon av oppgave knyttet til forskningsprosjekt er obligatorisk. Det er obligatorisk frammøte på framlegg/presentasjoner
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Eva-Maria ReichFaglærer:
Raymond BjulandFaglærer:
Janne FauskangerStudiekoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudArbeidsformer
Det blir lagt opp til en kombinasjon av seminarer, workshops, praktisk arbeid og selvstudium i tilknytning til det forskningsprosjektet studentene deltar i gjennom kurset.