Pedagogikk og elevkunnskap 4 (MGL3400)
I løpet av emnet skal studenten utvikle et analytisk og kritisk perspektiv på skolen som organisasjon, personalets mulighet til å skape konstruktive og inkluderende læringsfellesskap og egen praksis i lys av organisasjonsteoretiske, pedagogiske og vitenskapsteoretiske perspektiv. I tillegg inngår konflikthåndtering og forebygging av mobbing i emnet, og elevens danning i et pluralistisk samfunn vektlegges.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3400
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Pedagogikk og elevkunnskap, ved Universitetet i Stavanger, er delt i to sykluser som til sammen utgjør 60 studiepoeng. PEL-fagets første 30 studiepoeng ligger på utdanningens første og andre semester, mens de siste 30 er lagt fjerde studieår. For å følge opp rammeplanens føringer om profesjonsretting og progresjon og med det utvikling av studentenes profesjonskompetanse, er innholdet ordnet i henhold til tre faglig overordnende og gjennomgående begrepspar:
Læring - undervisning: PEL-faget skal være profesjonsrettet og utvikle studentenes forståelse av at lærerarbeidet blant annet innebærer å gjennomføre en undervisning som sikrer gode læringsprosesser for alle elevene.
Inkludering - mangfold: I Rammeplan for grunnskolelærerutdanningene er det understreket at studentene skal kvalifiseres for å tilpasse opplæringen til alle elevene. Av den grunn vil det å være lærer i en inkluderende skole preget av elevmangfold være en av de overordnede tematikkene i faget.
Profesjonsutvikling - profesjonsfelleskap: Lærerrollen er mangefasettert og i stadig forandring fordi lærerarbeidet endres i takt med samfunnet, i takt med myndighetenes krav til læreren og i takt med utviklingsprosesser i profesjonen. For å forberede studentene på at lærerarbeid innebærer deltakelse i profesjonsfellesskap på ulike nivå, vil de systematisk bli utfordret til å lære sammen med andre.
De overordnete begrepsparene skal danne grunnlag for utvikling av en profesjonskompetanse som bidrar til forutsetninger for å møte elevmangfold og mangfold i skolens profesjonsfellesskap. Begrepsparene vil vektlegges ulikt i de ulike emnene og vil tidvis være naturlig integrert i hverandre. I syklus 2, pel 3 og pel 4, vektlegges særlig begrepsparene profesjonsutvikling - profesjonsfellesskap. En slik orientering er og i samsvar med Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-06-07-860
På PEL4 MGL 4400 reflekteres dette i følgende spesifikke innholdskomponenter:
Skoleutvikling.
Demokrati og medborgerskap.
Fellesskapets betydning.
Forebygging og håndtering av mobbing.
Etisk og profesjonsetisk bevissthet.
Danning og identitet i et pluralistisk samfunn med religiøst og livsynsmessig mangfold.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
har inngående kunnskap om utviklingsprosesser/læring i skolen som organisasjon
har inngående kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser fra 1.- 7. trinn
har inngående kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
har avansert kunnskap om elevens danning i et demokratisk, pluralistisk samfunn, blant annet om religion og livssyn som del av barn og unges identitet og referanserammer
har kunnskap om profesjonsetiske grunnbegreper
Ferdigheter
Studenten
kan anvende forskningsbasert kunnskap til å kritisk vurdere utviklings- og endringsprosesser i skolen
kan anvende forskningsbasert kunnskap til å forebygge mobbing og analysere og iverksette tiltak som skal motvirke mobbing
kan analysere og drøfte samspillet mellom mangfold, demokratioppdragelse og medborgerskap
kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag
kan identifisere og drøfte profesjonsetiske spørsmål
Generell kompetanse
Studenten
kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
kan identifisere og analysere utfordringer i skolehverdagen i en pluralistisk skole og utnytte muligheter den gir
Kan med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp.
Forkunnskapskrav
MGL1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGL1200 Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold.
MGD1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGD1200 PEL 2. år (1. - 7. trinn) ; Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold
MGL1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGL1200 Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold., MGL3300 Pedagogikk og elevkunnskap 3
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skoleeksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
I Pedagogikk og elevkunnskap vil studentene bli utfordret på koplingen mellom teori og praksis, blant annet gjennom casebasert undervisning. Deler av undervisningen vil gå med til å diskutere hvilke konsekvenser de faglige begrepene kan ha for arbeidet i skolen. Faget skal føre til faglig refleksjon, personlig vekst og yrkesetisk bevissthet. Evnen til kritisk refleksjon oppøves bl. a i diskusjoner der studentene anvender fagets begrepsapparat. I undervisningen vil studentene også møte et mangfold av arbeidsmåter som alle har som formål å dyktiggjøre dem i lærergjerningen. Derfor er minimum 80 % tilstedeværelse i undervisningen påkrevd.
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3. Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Følgende arbeidskrav inngår i emnet:
-
Drøftingsoppgave i grupper knyttet til sentrale profesjonsetiske problemstillinger i skolen (2000 ord +/10%). Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
-
Individuell refleksjonstekst (400 ord + 10%). Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
-
Gruppeoppgave knyttet til utviklingsarbeid i skolen (digital presentasjon).Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Hein BerdinesenFaglærer:
Tarja Irene TikkanenFaglærer:
Vegard MoenStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudArbeidsformer
Å kunne delta i et profesjonsfellesskap fordrer evne til samhandling på ulike nivå. Undervisningen vil derfor bli organisert som plenumsforelesninger og som seminargrupper/faste arbeidsgrupper hvor bruk av studentaktive, utforskende arbeidsformer med ulike former for studentframlegg vektlegges. I emnet vil studentene møte et mangfold av arbeidsmåter og ulike digitale verktøy.
Praksis
15 dager med veiledet praksis.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Pedagogikk og elevkunnskap 4 (MGD3400_1) | 15 |