Problemløsning i matematikkundervisningen (MGL4121)
Emnet har fokus på problemløsning i matematikkundervisningen. Gjennom emnet vil studentene få egen erfaring med å løse matematiske problemer og reflektere over denne prosessen, samtidig som emnet også legger til rette for at studentene skal få både praktisk og teoretisk innblikk i hvordan en kan legge til rette for problemløsning i matematikkundervisningen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL4121
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Innholdet i emnet kan deles i to hoveddeler som begge er knyttet til problemløsning. Den første delen handler om problemløsning som metode for å utvikle matematisk forståelse. Her vil studentene selv arbeide med å løse matematiske problemer, reflektere over prosessen og hvordan dette kan bidra til utvikling av undervisningspraksis i matematikk. I den andre delen er fokuset på problemløsende tilnærming til matematikkundervisning. Denne delen består av en teoretisk del hvor studentene leser og diskuterer litteratur knyttet til bruk av problemløsning i matematikkundervisningen, samt en praktisk del hvor studentene får mulighet til å utvikle evnen til å lede matematikkundervisning med en problemløsende tilnærming i praksis. Her inngår det at studentene skal gjennomføre en Lesson Study syklus i praksisopplæringsperioden.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten ha avansert kunnskap om:
elevers læring gjennom problemløsning
problemløsning som tilnærming til å utvikle egen matematisk forståelse
problemløsende tilnærminger til matematikkundervisning
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten:
kunne utvikle og vurdere problemløsningsoppgaver med tanke på muligheter og krav
kunne arbeide selvstendig med problemløsning i matematikk og reflektere kritisk over egen problemløsningsprosess
kunne vurdere og bruke relevante digitale verktøy i problemløsning
kunne legge til rette for elevers læring gjennom problemløsning i en undervisningssituasjon
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten:
kunne lese og analysere akademiske tekster, samt analysere eksisterende teorier fra det matematikkdidaktiske fagfeltet
kunne bruke Lesson Study som metode for å utvikle seg selv som lærer i et profesjonsfellesskap
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Muntlig eksamen og logg
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 3/5 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | |
Logg | 2/5 | Bokstavkarakterer |
Muntlig individuell eksamen på inntil 30 minutter. (60%). Problemløsningslogg, individuell. Omfatter arbeid med 5-7 problemer over tid (gjennom semesteret) der problemløsningsprosessen blir dokumentert (40%). Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak.Alle vurderinger må være bestått for å få karakter i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Paper knyttet til utvikling av problemløsende tilnærming til matematikkundervisning gjennom Lesson Study må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Obligatorisk gruppepresentasjon av Lesson Study paper. Det er obligatorisk frammøte på framlegg/presentasjoner.
Obligatorisk deltakelse på et miniprosjekt med elever i praksisfeltet (i tillegg til ordinær praksis) - relatert til undervisningen i emnet.
​Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form. Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Fagperson(er)
Faglærer:
Raymond BjulandFaglærer:
Morten Ugelid SøylandEmneansvarlig:
Eva-Maria ReichPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgStudiekoordinator:
Kjersti GjedremArbeidsformer
Det legges opp til en kombinasjon av forelesning, seminarer og studentstyrt arbeid (både individuelt og i grupper).
Praksis
Praksis 15 dager.