Psykososialt læringsmiljø (MGLT01)
Andre semester i første studieår starter med en tverrfaglig uke med fokus på psykososialt læringsmiljø. I stedet for ordinær undervisning, møtes studentene på tvers av PEL, norsk, matematikk og drama. Hensikten med uka er å lære og erfare hvordan det kan legges til rette for utvikling av et godt læringsmiljø i skolen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGLT01
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Arbeidet organiseres i forelesninger og i grupper av varierende størrelser. Undervisningen tar utgangspunkt i tema knyttet til skolens ulike fag, tverrfaglige emner og læringsaktiviteter for å fremme psykososialt læringsmiljø.
Læringsutbytte
Kunnskaper En kandidat med fullført og bestått emne:
har kunnskap om å skape og ivareta et godt psykososialt læringsmiljø i fysisk og digitalt læringsrom
har kunnskap om ulike hindrer til elevenes deltakelse i ulike læringsarenaer
Ferdigheter En kandidat med fullført og bestått emne:
kan planlegge og gjennomføre praktiske, lekbaserte aktiviteter i klasserommet for å skape og utvikle et godt læringsmiljø
kan bruke ulike strategier for å legge til rette for et godt læringsmiljø i teknologirike læringsarenaer
Generell kompetanse En kandidat med fullført og bestått emne:
kan bidra til kreative og skapende aktiviteter for å etablere gode lærende fellesskap
kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap for å utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene på 1.-7. trinn / 5.-10. trinn
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Deltakelse | 1/1 | Godkjent/ Ikke godkjent |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Deltakelse på temauken er obligatorisk.
Tematikker fra denne uken kan videreføres i fagene i inneværende semester.