Kvalitetsforbedring, ledelse og implementering (MHV130)
Å forbedre kvaliteten i helsetjenesten er et område av stor interesse for pasienter, pårørende, helsepersonell og myndigheter. I dette emnet integreres forskningsbasert kunnskap innen kvalitetsforbedring, ledelse og implementering for å gi studentene avansert kunnskap, ferdigheter og analytiske evner til å forstå, gjennomføre og kritisk evaluere kvalitetsforbedringsarbeid i helsetjenesten. Sentrale teorier innenfor kvalitetsforbedring, hvordan slike prosesser ledes og hvilke forutsetninger som må ligge til grunn for implementering av kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenester og i grenseflaten mellom aktører i helsesystemet, vektlegges.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHV130
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Innholdet i emnet bygger på forskningsbaserte teorier, modeller og erfaringer.
Følgende temaer er sentrale for emnet:
- Ulike perspektiver på kvalitetsforbedring, ledelse og implementering
- Intervensjoner og betydningen av kontekst og ledelse for å støtte kvalitetsforbedring
- Hemmende og fremmende faktorer for implementeringsprosesser i ulike helse- og omsorgstjenester
- Strategier og faktorer relatert til ledelse av kvalitetsforbedring- og implementeringsprosesser i helsetjenesten
- Kunnskapsoverføring og utviklingen av eierskap til ny kunnskap
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
Har avansert kunnskap om eksisterende teoretiske tilnærminger, metodikk og forskning innen kvalitetsforbedring, ledelse og implementering
Har avansert kunnskap om betydningen av kontekst i sammenheng med kvalitetsforbedring, ledelse og implementering
Har avansert kunnskap om ulike hemmende og fremmende faktorer for ledelse og implementeringsprosesser
Har avansert kunnskap om ulike lederskapsstrategier og modeller for lederskap innen helsetjenesten
Ferdigheter
Kandidaten:
Kan anvende teorier og metoder for å lede, iverksette og evaluere kvalitetsforbedring i helsetjenesten i praksis
Kan evaluere vitenskapelige publikasjoner innen kvalitetsforbedring, ledelse og implementering
Kan kritisk analysere og forstå betydningen av en helhetlig tilnærming der kvalitetsforbedring, ledelse og implementering ses i sammenheng for å løse dagens utfordringer relatert til å bedre kvalitet i helsetjenesten.
Generell kompetanse
Kandidaten:
Kan kritisk analysere ulike teoretiske, metodiske og praktiske tilnærminger innen kvalitetsforbedring i helsetjenesten.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 1/1 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer | Alle |
Eksamen leveres med 3000 ord (+/-10%)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Presentasjon av pensum hvor studentene individuelt får tildelt en del av pensum (f.eks. en artikkel) som presenteres for medstudentene.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Hilda Bø LyngEmneansvarlig:
Siri WiigStudieprogramleder:
Kristin AkerjordetArbeidsformer
Arbeidsformene vil variere med forelesning, selvstudier, gruppearbeid og simulering av forbedringsaktiviteter. Undervisningen kan foregå delvis digitalt. Undervisningen vil foregå over 2-4 dager avhengig av antall studenter.
Merknad: dersom kurset har få registrerte studenter kan det tilbys som veiledet selvstudium.
Åpent for
Åpent for studenter med studierett på master i helsevitenskap.
Kandidater med relevant bachelorutdanning innen helse- og sosialfag kan søke om opptak til emnet.