Profesjonsveiledning 15 (MHV270)
Emnet gir en innføring i teorier, begreper og fenomener innen veiledning. Samt en utdypning i tenkning om menneskets grunnvilkår, livsforståelse og etikk relatert til utøvelse av veiledning. Emnet skal gi studenten kunnskap om og ferdigheter i veiledningsmetodikk og veiledningsmodeller med et særlig fokus på dialog, refleksjon og relasjon. Studenten får mulighet til å praktisere veiledning, reflektere over egen veiledning og å utvikle en veilederidentitet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHV270
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
I dette emnet er innføring i veiledningsfagets grunnlag og etikk sentralt, med et særlig fokus på humanistisk og eksistensiell tilnærming. Betydningen av møte mellom veileder og veisøker løftes fram med en forankring i en fenomenologisk og hermeneutisk tradisjon. Refleksjon, relasjonens og dialogens betydning i veiledning vil vektlegges. Det teoretiske perspektivet er basert på ulike forståelsesmåter og teorier om veiledning, veiledningstradisjoner og veiledningsmodeller. Det vil også bli arbeidet med egen danningsprosess mot å bli en veileder. Under dette tema personlig kompetanse, rolleforståelse og en profesjonell forståelse vektlegges. Veiledningsmetodikk vil ha et særlig fokus på veiledning i en prosess og å kunne anvende flere veiledningsverktøy.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har:
-
inngående kunnskap om teorier og tradisjoner i veiledning
-
inngående kunnskap om sentrale begreper og fenomener innen veiledning
-
avansert kunnskap om etikk og grunnvilkår i menneskers liv
-
inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner
-
inngående kunnskaper om refleksjon, relasjon og dialog i et veiledningsperspektiv
-
inngående kunnskap om metoder og verktøy som er relevante for veiledning
Ferdigheter
Kandidaten kan:
-
integrere og drøfte fag- og forskningslitteratur i i arbeid med problemstillinger knyttet til veiledning
-
integrere og drøfte kunnskap om menneskets subjektive erfaring som et utgangspunkt for veiledning
-
planlegge og gjennomføre veiledning på individnivå
-
anvende ulike veiledningsmodeller, metoder og verktøy
-
evnen til å utøve en refleksiv og etisk veiledningspraksis
Kandidaten kan:
-
reflektere over egne verdier og livsforståelse som har betydning for utøvelse av veiledning
-
reflektere over egen danning i utvikling av faglig, personlig og etisk kompetanse
-
kritisk reflektere over sammenhenger mellom teori og praksis , og utøvelse av faglig skjønn i veiledning
-
oppøve evnen til dialog og reflektere over egen dialog
-
utvikle en spørrende, undrende og undersøkende tilnærming i utøvelse av veiledning, i en spenning mellom engasjement og varsomhet
-
reflektere over og kunne begrunne egen veiledningspraksis
-
ta et faglig og personlig ansvar for egen veiledningspraksis
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Mappeeksamen skal inneholde:Et fagnotat over oppgitt tema, 2000 ord (+/-10 %).En refleksjonsoppgave over oppgitt tema, 2000 ord (+/-10 %).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk arbeidskrav:
Delta i forelesninger med dialog og metoder er en forutsetning for å utvikle faglig forståelse og utøvelse av veiledning. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75%. Studenten kan søke om individuell vurdering ved oppnådd oppmøte på mer enn 50%. Dersom fakultetet finner grunnlaget tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.
1. Obligatorisk nærvær på 75 % i forelesninger
2. 80% deltakelse i veiledningsgrupper
3. Skriftlig oppgave: Plan for gjennomføring av en veiledningsprosess. Oppgaven vurderes til godkjent /ikke godkjent. Nærmere oppgavetekst oppgis ved oppstart av emnet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Grethe Heidi BjergaEmneansvarlig:
Kari KaldestadArbeidsformer
Forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, veiledningsgruppe med praktisk trening bl. annet med fokus på å gjennomføre tverrfaglig veiledning med simulering på campus.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Profesjonsveiledning (MHV266_1) | 10 |
Åpent for
Helsesøsterfag - Masterstudium
Kandidater med relevant bachelorutdanning innen helse- og sosialfag kan søke om opptak til emnet.
Emnet har plassbegrensning.