Stress, psykisk helse og motivasjon i skolen (MPS160)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MPS160
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet belyser individuelle og miljømessige forhold som har betydning for elevers opplevelse av stress og mestring i skolen. Det vil gi et teoretisk grunnlag for å forstå hvordan stress kan oppstå og hvordan det kan påvirke motivasjon og læring. Det vil videre gi innsikt i hvordan sentrale sosiale og emosjonelle kompetanser kan stimuleres for å hjelpe elever til å håndtere utfordringer i skolen og i livet ellers. Emnet vil vektlegge forhold ved skolens læringsmiljø som er av særlig betydning for elevers motivasjon, opplevde stress og psykisk helse.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studentene ha avansert eller inngående kunnskap om:
- stress og stressmestring i skolen
- forholdet mellom stress, motivasjon psykisk helse og læringsmiljøet i skolen
- hvordan ulike aspekter ved motivasjon kan henge sammen med læring og psykisk helse
- hvordan sosial og emosjonell kompetanse kan fungere som mestringsressurser for elever
- hvordan sentrale sosiale og emosjonelle kompetanser kan stimuleres og tilrettelegges for i læringsmiljøet
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studentene:
- kunne identifisere forhold som har betydning for stress, mestring og psykisk helse
- kunne analysere forhold ved læringsmiljøet som er særlig viktige for elevers motivasjon, velvære og psykiske helse
- kunne beskrive et læringsmiljø som demper stress og fremmer psykisk helse og
- kunne beskrive tiltak i skolen som stimulerer sosiale og emosjonelle kompetanser
- kunne identifisere etiske problemstillinger knyttet til arbeidet med psykisk helse, stress, motivasjon og mestring i skolen
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene:
- kunne analysere forhold som har betydning for stress og mestring av stress i skolen
- ha avansert forståelse for samspillet mellom motivasjon for skolearbeidet, stress og psykisk helse
- kunne bistå analyser av forhold som hemmer eller fremmet utvikling av sosial og emosjonell kompetanse, stressmestring, mentalt velvære og motivasjon i skoler og klasserom
- kunne formidle kunnskap om tiltak som motvirker stress og fremmer psykisk velvære i skolen
- kunne analysere etiske utfordringer arbeidet med psykisk helse, stress og mestring blant elever
Forkunnskapskrav
Bachelor i psykologi eller tilsvarende.
Anbefalte forkunnskaper
Minimum 10 stp. innen arbeids- og organisasjonspsykologi eller pedagogisk psykologi.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Alle hjelpemidler, unntatt bruk av kunstig intelligens som kan skrive tekst til besvarelse |
Omfang hjemmeeksamen: 3500 ord (+/-10 %) ekskludert innholdsfortegnelse, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Obligatoriske aktiviteter:
-
Seminarer: Det er 75 % obligatorisk oppmøte på all seminarundervisning. Fravær utover 25 % vil ikke godkjennes som gyldig fravær, uansett årsak.
-
Utforming av refleksjonsnotat med digital veiledning, samt presentasjon av dette.
Refleksjonsnotat med presentasjon vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Fagperson(er)
Faglærer:
Maren Stabel TvedtFaglærer:
Lene VestadStudieprogramleder:
Nicolay GauselEmneansvarlig:
Lars Edvin BruArbeidsformer
-
forelesninger
-
seminar
-
utforming av refleksjonsnotat
-
digital veiledning av refleksjonsnotat