Profesjonsrollen, selvrefleksjon og konflikthåndtering (MSO255)
Sosialfaglig og barnevernfaglig arbeid innebærer håndtering av tunge etiske dilemma, og et stort ansvar for vurderinger og beslutninger som har store konsekvenser for mennesker i utsatte situasjoner. Dette emnet fokuserer på organisatoriske rammer, rolleforståelse og personlig relasjonskompetanse. Emnet tar for seg den glidende overgangen mellom rolle og person, og mellom profesjonskompetanse og personlig kompetanse, sett i sammenheng med organisatoriske forhold. Hensikten er å gi studentene kunnskap om teorier og forskning rundt emosjonelt arbeid, etiske dilemma og mestringsstrategier som kan anvendes i profesjonelt relasjonsarbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MSO255
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Målet med emnet er at studentene skal kunne anvende teoretiske perspektiv og metoder til å reflektere over egen rolle og kompetanse. sett i sammenheng med organisatoriske rammer, på en selvstendig måte. Emnet vil inneholde både teoretiske og praktiske tilnærminger, med sikte på å bevisstgjøre og utvikle organisatorisk forståelse, personlig kompetanse og ferdigheter i forhold til krevende relasjonelt arbeid.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Kunnskap om sammenhengen mellom kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid og sosialpedagogikk og profesjonsrollen innenfor fagområdet.
- Kunnskap om sammenheng mellom profesjonsrolle, organisasjon, emosjoner og etikk.
- Kunnskap om emosjonelle belastninger og mestringsstrategier i barnevernfaglig og sosialfaglig arbeid.
- Kunnskap om konflikter og strategier for konflikthåndtering i profesjonelt arbeid.
- Kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i barnevernfaglig arbeid.
Ferdigheter:
- Kan anvende teorier i analysen av egen profesjonspraksis, både med hensyn til kunnskapsgrunnlaget og teorier for selvrefleksjon, emosjonelt arbeid og konflikthåndtering.
- Reflektere kritisk over egen praksis, både med tanke på egne relasjonelle ferdigheter og emosjonelle belastninger.
- Kan reflektere kritisk rundt emosjonelle forhold i relasjonelt arbeid og identifisere relevante mestringsstrategier.
- Kan reflektere rundt egen og andres rolle i forhold til kritikk og konflikter, og identifisere relevante strategier for konflikthåndtering.
- Analysere og reflektere over sammenheng mellom organisasjon og arbeidssituasjon, med hensyn til helse, miljø og sikkerhet.
Generell kompetanse:
- Avansert forståelse for sammenhengen mellom profesjonsutøvelse, emosjonelle prosesser og relasjonelt arbeid.
- Avansert forståelse av sammenhengen mellom arbeidsmiljø, emosjonelle belastninger og organisatoriske rammer for barnevernfaglig arbeid.
- Økt kompetanse i forhold til rolleforståelse og konflikthåndtering.
- Kompetanse til å analysere sammenhenger i utfordrende relasjoner i barnevernfaglig og sosialfaglig arbeid.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.
75% obligatorisk deltagelse på nærmere definerte deler av undervisningen: Se nærmere kunngjøring på Canvas.
Arbeidsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, presentasjoner og individuelle oppgaver.
Åpent for
Master i sosialfag.
Enkeltemne. Åpent for studenter med bachelor i barnevern, sosialt arbeid, vernepleier eller annen relevant utdanning.