Engelsk fagdidaktikk del 2 (PPU132)
Formålet med emnet er å gi studentene didaktisk kompetanse i skolefaget engelsk med hovedfokus på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU132
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Formålet med emnet er å gi studentene didaktisk kompetanse i skolefaget engelsk med hovedfokus på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole. Sentrale emner inkluderer engelsk fagdidaktisk teori, elevautonomi, læringsstrategier, flerspråklighet, engelsk utenfor skolen, tverrfaglig arbeid i engelsk, tekstforståelse, kritisk tenkning, tilpasset engelskundervisning, interkulturell forståelse, kultur- og litteraturundervisning, lesing, prosessorientert og sjangerbasert skriving, ulike vurderingsformer, utvikling av språklig kompetanse, bruk av digital teknologi, læreplaner og læremiddel i engelskfaget, og hvordan disse kan fremme læring, forståelse, utvikling og danning hos elevene.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studentene ha kunnskap om
hvordan gjeldende læreplan i engelsk gir et utgangspunkt for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid innenfor språklæring, muntlig, skriftlig og digital kommunikasjon, kultur, samfunn og litteratur, møter med engelskspråklige tekster, og tverrfaglig arbeid
ulike forskningsbaserte undervisningsmåter som kan anvendes i engelskundervisningen
hvordan de grunnleggende ferdighetene utvikles og tilrettelegges for den enkelte elev
hvordan kritisk vurdere egen undervisning i lys av relevant engelsk fagdidaktisk teori og faglitteratur
hvordan litterære tekster på engelsk kan frembringe interkulturell læring og forståelse
ulike typer vurdering av muntlig og skriftlig språkkompetanse og vokabular
måter å undervise i skjønnlitteratur på
ulike læremidler og hvordan disse kan brukes i språkopplæring
ulike måter å tilpasse engelskundervisningen på
hvordan elevautonomi og ulike læringsstrategier kan fremme elevens språkutvikling
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene kunne
analysere og bruke gjeldende læreplan, både den generelle og den engelskfaglige, til å planlegge forskingsbegrunnet engelskundervisning, og å lage egne lokale planer basert på denne
planlegge forskningsbegrunnet engelskundervisning, også digital, og gjennomføre og reflektere over denne
skape trygge språklæringsmiljø og fremme motivasjon blant elevene
velge ut og bruke ulike læremidler, arbeidsmåter og aktiviteter som fremmer elevens språklæring og danning
fremme variert og tilpassa språkundervisning
gi elevene underveisvurdering og sluttvurdering, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen språklæring og faglige utvikling
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene kunne
forstå fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
videreutvikle egen undervisnings- og språkkompetanse gjennom faglitteratur, skjønnlitteratur, forsknings- og utviklingsarbeid og erfaring
diskutere måter å undervise i skjønnlitteratur på
videreutvikle egen forskningsbegrunnet engelskundervisning gjennom vedvarende refleksjon
videreutvikle en profesjonell holdning til engelskundervisning og kritisk reflektere over faglige og profesjonsetiske spørsmål i engelskfaget
reflektere over og videreutvikle egen profesjonsfaglig digital kompetanse med tanke på å fremme elevenes språklæring
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeoppgave | 1/1 | 10 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Oppgave på 3000-3500 ord, skrevet på engelsk
- studentene skal levere forslag til problemstilling innen angitt frist
- problemstillingen må godkjennes av faglærer
- studentene skal ha veiledning
- engelsk språkkompetanse og akademisk skriving blir vurdert, i tillegg til kritisk refleksjon og integrering av engelsk fagdidaktisk teori og praksis
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
-
Godkjent problemstilling for skriftlig hjemmeoppgave i form av skriftlig innlevering av en eksamensforberedende oppgave som studentene får skriftlig tilbakemelding på.
-
Skriftlig innlevering av to obligatoriske klasseromsbaserte oppgaver i grupper, for å forberede studentene både på undervisningspraksis og eksamen. Studentene får skriftlig tilbakemelding på disse oppgavene.
De klasseromsbaserte oppgavene gjennomføres i grupper i to av seminarene. Frammøte til disse to seminarene er derfor obligatorisk. Studentene vil få detaljert informasjon om gjennomføring av disse gruppeoppgavene ved semesterstart. Frammøte og gruppearbeid i forbindelse med de to klasseromsbaserte oppgavene er viktig for å forberede studentene på undervisningspraksis og for at de skal tilegne seg forståelse av forholdet mellom teori og praksis. De klasseromsbaserte oppgavene er basert på praktiske øvelser som gjennomføres på campus. Det er derfor viktig at studentene er til stede for å delta i denne profesjonsforberedende faglige dialogen med både medstudenter og faglærere. De klasseromsbaserte oppgavene kan studentene også bruke i klasserommet med elever i undervisningspraksis.
Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Dina LialikhovaPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøEmneansvarlig:
Torill Irene HestetræetPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
En kombinasjon av forelesninger, diskusjon og praktiske øvinger. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt. Studentenes muntlige og skriftlige deltakelse i par, grupper og plenum er sentral med tanke på forberedelse til både undervisningspraksis og til eksamen.