Profesjon, organisasjon og ledelse 1 (SFP104)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFP104

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Gjennom dette emnet får studentene kjennskap til teorier og forskning som omhandler yrkesutøvelse, organisasjon og ledelse av SFO. Emnet handler om yrkesutøvelse og ulike roller i SFO. Innramminger for samarbeid og organisasjonsbygging i lys av organisasjonslæring og relasjonelt arbeid. Emnet setter også søkelys på utvikling av ledelse av utviklingsarbeid og kunnskapspraksiser i SFO. Emnet vil gjennomgående handle om evne til å lede SFO i tråd med samfunnsmandatet og verdigrunnlaget i rammeplanen sammen med personalet, foresatte og til barnas beste.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av:    

Kunnskap 

Studenten  

  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om utvikling av yrkesutøvelse og lederrollen i SFO  

  • har kunnskap om aktuell teori om organisasjonsutvikling i et helhetlig perspektiv  

  • har kunnskap om endrings- og utviklingsarbeid i SFO  

  • har kunnskap om SFO sitt samfunnsmandat og verdigrunnlag  

  • har kunnskap om ulike pedagogiske verktøy som kan utvikle kunnskapspraksiser i SFO  

Ferdigheter

Studenten  

  • kan redegjøre for samfunnsmandatet og verdigrunnlaget til SFO  

  • kan framstå som en bevisst leder i møte med ulike aktører  

  • kan tilrettelegge samarbeidskultur med fokus på helhetlig arbeid  

  • kan planlegge og legge til rette for utviklingsarbeid i SFO  

  • kan lede kunnskapsarbeid i SFO  

Generell kompetanse

Studenten  

  • kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis.  

  • kan lede institusjonelt arbeid i SFO  

  • kan anerkjenne og vise respekt for ulike roller og yrkesutøvelse i skole og SFO  

  • kan utøve skjønnsmessige overveielser og vise kritisk refleksjon på en selvstendig måte  

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer

2500-3000 ord. Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype). 

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Refleksjonslogger, Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske og digitale samlinger
  • Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent

  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).   

  • Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.  

Arbeidskrav

1 skriftlig arbeidskrav (600-800 ord)

Fagperson(er)

Faglærer:

Guro Lien

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Faglærer:

Pål Roland

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.  

Forelesninger, casediskusjoner og refleksjon i basisgrupper. Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.  

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto