Lese- og skrivevansker i sakkyndighetsarbeid – videreutdanning for PPT (VSS210)

Studiet er videreutdanning for ansatte i PPT.

Studiet finansieres gjennom studentbetaling.

Emnet administreres av Lesesenteret.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VSS210

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studiet «Lese- og skrivevansker i sakkyndighetsarbeid» knytter sammen problemstillinger og erfaringer fra sakkyndighetsarbeid med ny kunnskap om lese- og skrivevansker. I studiet anvendes denne kunnskapen til å analysere og reflektere over sakkyndighetsarbeid, utredninger og tiltak på individ- og systemnivå. Studiet vektlegger case-arbeid. Det innebærer at studentene må ha med en utvalgt case; en elev som er henvist PPT for utredning av lese- og skrivevansker. Både forelesninger og arbeid med case vil knyttes til ulike sider ved sakkyndighets- og systemarbeid. Studiet er forankret i nyere forskning og er på masternivå.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har

  • inngående kunnskap om lese- og skrivevansker og tiltak
  • avansert kunnskap om utredning av lese- og skrivevansker og kartleggingsverktøy/tester som kan benyttes i utredningen
  • avansert kunnskap om tolkning og sammenholding av testresultater fra utredning av lese- og skrivevansker, og kunne holde resultatene opp mot utredning på andre områder

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • administrere normative tester og dynamiske prøver og tolke og sammenholde resultat fra ulike testbatterier til bruk i utredning av lese- og skrivevansker
  • analysere og bruke testresultat i en sakkyndig vurdering av elevens opplæringsbehov og rett til spesialundervisning etter Opplæringsloven § 5.1
  • anvende kunnskap om forskningsbaserte tiltak og tilpasse disse individuelt basert på utredningsresultat og dialogbasert utprøving

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • bruke kunnskaper og ferdigheter om lese- og skrivevansker i eget sakkyndighetsarbeid, bidra i andres sakkyndighetsarbeid og i tverrfaglig samarbeid
  • veilede og bidra til kompetanseutvikling i samarbeid mellom skole og PPT, både i enkeltsaker og i systemarbeid

Forkunnskapskrav

Minimum 1 års erfaring fra PPT som pedagogisk-psykologisk rådgiver, eller spesialpedagog.

Anbefalte forkunnskaper

Kjennskap til:

• Høien, T., & Lundberg, I. (2012). Dysleksi: fra teori til praksis Dysleksi: fra teori til praksis. Gyldendal, Oslo

• Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 10 Dager Bokstavkarakterer Alle

Individuell hjemmeeksamen basert på valgt case. I eksamensbesvarelsen skal studenten bruke teksten fra arbeidskrav 2 og drøfte erfaringer fra utprøvd tiltak i lys av forskning og teori, slik at det blir en fagtekst på 3500 ord (+/-) 10%. Studenten har krav på en skriftlig veiledning.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk tilstedeværelse, Skriftlig presentasjon av utredningsresultat, Skriftlig beskrivelse på valgt case, Logos sertifisering

Obligatorisk tilstedeværelse i fysisk undervisning og deltakelse på nettmøter (80%).

  • Arbeidskrav 1: Godkjent Logos-sertifisering* (*Studenter som kan dokumentere tidligere Logos-sertifisering, er fritatt dette arbeidskravet.)
  • Arbeidskrav 2: Individuell skriftlig presentasjon av utredningsresultat (basert på valgt case) og refleksjon rundt resultat i lys av pensumlitteratur. Omfang: 1000 ord(+/- 10%).
  • Arbeidskrav 3: Individuell skriftlig beskrivelse av utprøving av tiltak basert på valgtcase. Omfang: 500 ord (+/- 10%).

Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), §3-8.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Maya Dybvig Joner

Studiekoordinator:

Ellen Rafos

Arbeidsformer

Emnet er et samlings- og nettbasert deltidsstudium på 15 studiepoeng. I dette inngår deltakelse på fysiske samlinger og nettmøter i grupper, forberedelse og etterarbeid, arbeidskrav, eget arbeid med pensumlitteratur, Logos-sertifisering og hjemmeeksamen. De fleste samlingene vil foregå digitalt, men det må påberegnes minimum en fysisk samling. Samlingene vil bestå av forelesninger, refleksjon i grupper og omvendt undervisning. Canvas brukes som plattform for kommunikasjon, digitale samlinger og nettmøter.

I nettmøtene står arbeid med casedrøftinger sentralt. Det forutsettes derfor at studentene har valgt en elev som er henvist PPT for utredning av lese- og skrivevansker. Casen skal anonymiseres og brukes som grunnlag for drøftinger på nettmøter, i arbeidskrav og eksamenstekst.

Praksis

Det vil ikke være praksis, da studentene allerede er ansatte i PPT.

Åpent for

Ikke åpent for privatister.
Det vil ikke være praksis, da studentene allerede er ansatte i PPT.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto