Barns utvikling, lek og læring (BBD102)
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBD102
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Tematikker i kunnskapsområdet er omsorg, lek, læring og danning. Undervisningen og læringsarbeid skal kvalifisere studentene til å bli reflekterte og engasjerte barnehagelærere. Kunnskapsområdet tematiserer barn som selvstendige aktører med rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet. Barn har rett til å påvirke barnehagens innhold og medvirke i lærings- og utviklingsprosesser. Barnehagelærerens ansvar for å skape et inkluderende lekemiljø står sentralt. Videre inngår kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat, samarbeid og dialog med foresatte, veiledning, barnehageprofesjon og profesjonsetiske aspekter, samt profesjonsfaglig digital kompetanse.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om omsorg, utvikling, lek, læring og danning og om sammenhenger mellom disse
- har kunnskap om veiledning som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid
- har kunnskap om verdier, kommunikasjon, samspill og læringsmiljøets betydning for barnets utviklin
- har kunnskap om betydningen av et godt foreldresamarbeid i et mangfoldig samfun
- har kunnskap om bærekraftig utvikling knyttet til det pedagogiske arbeidet i barnehage
- har kunnskap om pedagogisk bruk av digital teknologi sammen med barna
Ferdigheter
Studenten
- kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn og barn i grupp
- kan lede, planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
- kan inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i det pedagogiske arbeidet i barnehagen
- kan lede pedagogiske prosesser, delta i lek sammen med alle barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utforskende leke -og læringsmiljø
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, og kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
- kan videreutvikle sin pedagogiske og faglige kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
- kan reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk- og digital praksis
Forkunnskapskrav
Bestått praksis på forrige trinn.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått alle emner på forrige trinn.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig eksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved konte eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.
Ved ny ordinær eksamen gjelder det pensum og den eksamensform som er fastsatt for den aktuelle eksamen (Forskrift om studier og eksamen § 6-2 pkt.3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Høst: Individuell faglig tekst: 1500 ord (+/- 10 %).
Vår: Individuelt refleksjonsnotat 1000 ord (+/- 10%)
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Tove Erna BellandPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Studentene må tilegne seg teorien gjennom samlingsbasert undervisning på UiS, gjennom planlagt for- og etterarbeid (Credo), selvstudium og gruppearbeid. Videre skal studentene utvikle akademisk skriving gjennom arbeidskrav. Det gis tilbud om veiledning knyttet til fagtekst og læringsoppgaver. I undervisningen vil studentene delta i varierte arbeidsformer som forelesninger, diskusjoner i grupper og plenum, gruppearbeid (rollespill, case, praksisfortellinger mm) og muntlige framlegg der studentene skal gi hverandre respons.
Undervisning og annet læringsarbeid skal kvalifisere studentene til å bli reflekterte og engasjerte barnehagelærere. Studentene har ansvar for egen læring og for å fremstå som ansvarlig og selvstendige barnehagelærere etter endt studium.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se egen praksisplan.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Barns utvikling, lek og læring (BBD102_1) | 10 |