Praksis 3. trinn 15 dager (BBLPR3)

Praksis tredje studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttet kunnskapsområdet: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU).

Fokus i praksis 3. studieår:

  • Ledelse av barn og barnehage

Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

BBLPR3

Versjon

1

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studentene skal i tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal fokusere både på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:

Kunnskap

Studenten

- har kunnskap om barnehagelærer rollen og hva ulike sider ved profesjonsutøvelsen innebærer i en mangfoldig barnehage

- har kunnskap om å ledelse og målstyrt pedagogisk ledelse

- har kunnskap om barnehagen som en lærende organisasjon og utvikling av slike organisasjoner

- har kunnskap ulike miljø som kan fremmer og ivaretar lek

Ferdigheter

Studenten

- kan framstå som en barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen

- kan lede barnehagen som lærende organisasjon

- kan øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse

- kan legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek

- kan reflektere over balansen mellom målstyrt og pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert

Generell kompetanse

Studenten

- har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale

- kan være i konstruktiv dialog med eksterne samarbeidspartnere

- kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis

- kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
BBLPR2 Praksis 2. trinn 35 dager, BBLPRS Skolepraksis 2. trinn 5 dager
BBLPR2 Praksis 2. trinn 35 dager, BBLPRS Skolepraksis 2. trinn 5 dager
Bestått praksis fra forrige studieår.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 15 dager høst 1/1 15 Dager Bestått/ Ikke bestått

Obligatorisk praksis – krav til tilstedeværelse og fraværPraksis er en obligatorisk del av utdanningen, og det stilles strenge krav til tilstedeværelse for å få praksisperioden godkjent.Tilstedeværelseskrav
• Det kreves 100 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få praksis godkjent.
Alt fravær må dokumenteres med egenmelding, legeerklæring eller annen gyldig dokumentasjon.
• Dokumentasjon på fravær skal vedlegges sluttvurderingen.

Konsekvenser ved fravær
• Uansett årsak og dokumentasjon, må alt fravær tas igjen for at praksisperioden skal godkjennes.
• Ved omfattende fravær må studenten regne med å gjennomføre hele praksisperioden på nytt ved neste ordinære praksis.
Ugyldig fravær, eller fravær som ikke tas igjen, vil føre til ikke bestått praksis.
• Det gis normalt ingen dispensasjon fra kravet om obligatorisk tilstedeværelse.

Gjennomføring av fraværsdager
• Fraværsdager skal tas igjen så nært opp til praksisperioden som mulig.
• Dette avtales i samråd med praksislærer.

Tilleggskrav
• Det kan være oppgaver og undervisningsaktiviteter knyttet til praksis, som beskrevet under kunnskapsområdene.
• Studenten skal gjennomføre minimum 5–7 lederdager i løpet av praksisperiodene på 3.trinn.
• Studenter på samme avdeling kan ha tre lederdager sammen.
• Studenten skal bygge videre på erfaringer og vurderinger fra 2. års praksis, vurdringen fra andre trinns praksis skal derfor framlegges for praksislærer.

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Emneansvarlig:

Vigdis Eidsvåg

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto