Praksis 3. trinn 15 dager (BBLPR3)
Praksis tredje studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttet kunnskapsområdet: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU).
Fokus i praksis 3. studieår:
- Ledelse av barn og barnehage
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBLPR3
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnehagelærer rollen og hva ulike sider ved profesjonsutøvelsen innebærer i en mangfoldig barnehage
- har kunnskap om å ledelse og målstyrt pedagogisk ledelse
- har kunnskap om barnehagen som en lærende organisasjon og utvikling av slike organisasjoner
- har kunnskap ulike miljø som kan fremmer og ivaretar lek
Ferdigheter
Studenten
- kan framstå som en barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen
- kan lede barnehagen som lærende organisasjon
- kan øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse
- kan legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
- kan reflektere over balansen mellom målstyrt og pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert
Generell kompetanse
Studenten
- har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
- kan være i konstruktiv dialog med eksterne samarbeidspartnere
- kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis
- kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling
Forkunnskapskrav
BBLPR2 Praksis 2. trinn 35 dager, BBLPRS Skolepraksis 2. trinn 5 dager
BBLPR2 Praksis 2. trinn 35 dager, BBLPRS Skolepraksis 2. trinn 5 dager
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis 15 dager høst | 1/1 | 15 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Obligatorisk praksis – krav til tilstedeværelse og fraværPraksis er en obligatorisk del av utdanningen, og det stilles strenge krav til tilstedeværelse for å få praksisperioden godkjent.Tilstedeværelseskrav
• Det kreves 100 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få praksis godkjent.
• Alt fravær må dokumenteres med egenmelding, legeerklæring eller annen gyldig dokumentasjon.
• Dokumentasjon på fravær skal vedlegges sluttvurderingen.
Konsekvenser ved fravær
• Uansett årsak og dokumentasjon, må alt fravær tas igjen for at praksisperioden skal godkjennes.
• Ved omfattende fravær må studenten regne med å gjennomføre hele praksisperioden på nytt ved neste ordinære praksis.
• Ugyldig fravær, eller fravær som ikke tas igjen, vil føre til ikke bestått praksis.
• Det gis normalt ingen dispensasjon fra kravet om obligatorisk tilstedeværelse.
Gjennomføring av fraværsdager
• Fraværsdager skal tas igjen så nært opp til praksisperioden som mulig.
• Dette avtales i samråd med praksislærer.
Tilleggskrav
• Det kan være oppgaver og undervisningsaktiviteter knyttet til praksis, som beskrevet under kunnskapsområdene.
• Studenten skal gjennomføre minimum 5–7 lederdager i løpet av praksisperiodene på 3.trinn.
• Studenter på samme avdeling kan ha tre lederdager sammen.
• Studenten skal bygge videre på erfaringer og vurderinger fra 2. års praksis, vurdringen fra andre trinns praksis skal derfor framlegges for praksislærer.