Lek og didaktikk (BUA100)

«Lek og didaktikk» er et småemne som bygger på fagene pedagogikk og drama. Undervisning og annet læringsarbeid i emnet skal utfordre studenten til å utvide sin faglige kompetanse omkring voksenrollen i lek og pedagogisk-didaktisk tenkning i barnehagehverdagen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

BUA100

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Tematikker som emnet vil belyse:

  • Inkluderende lekemiljø i et mangfoldsperspektiv
  • Rollen som lekende voksen
  • Improvisasjon og kreativitet i pedagogisk arbeid
  • Sammenhenger mellom observasjon, planlegging og pedagogisk dokumentasjon
  • Didaktiske perspektiver fra ulike fagdisipliner
  • Aktuelle tematikker og tendenser innen barnehageforskning

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:  

Kunnskaper:

  • Studenten har kunnskap om sammenheng mellom didaktikk og barnehagefaglig arbeid
  • Studenten har kunnskap om ulike syn på lek og voksenrollen i lek

Ferdigheter:

  • Studenten kan tilrettelegge for lekende og estetiske prosesser
  • Studenten kan planlegge og reflektere rundt pedagogisk arbeid i lys av erfaring, teori og forskning

Generell kompetanse:

  • Studenten kan reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse tilknyttet lek og didaktikk
  • Studenten kan forstå betydningen av utviklingsarbeid, forskning og formidling som forutsetninger for å styrke det faglige arbeidet i barnehagen.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Mappeeksamen er knyttet opp til praktisk utprøving på egen arbeidsplass eller annen pedagogisk arena. Mappen vil bestå av skriftlig arbeid som vil følges opp av muntlig og skriftlig veiledning underveis før endelig eksamensinnlevering og -presentasjon til vårsemesteret.

Hjelpemidler til eksamen: Skriftlig innlevering: Alle hjelpemidler tillatt. Muntlig presentasjon: PowerPoint-presentasjon og skriftlig manus.

Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved konte eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.

Ved ny ordinær eksamen gjelder det pensum og den eksamensform som er fastsatt for den aktuelle eksamen (Forskrift om studier og eksamen § 6-2 pkt.3).

KI-verktøy som skriveroboter er lovlige hjelpemidler ved innleveringsoppgaver og eksamen hvor alle hjelpemidler er tillatt. Det henvises til reglement på studentnettsidene - eksamen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Spesifisering av arbeidskrav:

Skriftlig innlevering av skisse med didaktisk plan til pedagogisk opplegg.

Skriftlig innlevering av 1. utkast til PPD-tekst (pedagogisk planlegging og dokumentasjon).

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Hallgjerd Byrkjeland

Emneansvarlig:

Vigdis Eidsvåg

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Praktisk og teoretisk undervisning, seminar, gruppearbeid, presentasjoner, skriftlig arbeid og veiledning. Mellom undervisning på campus vil det foregå nettbasert asykron undervisning hvor studenten vil kunne benytte seg av forelesningsvideoer, podkast, refleksjonsoppgaver og annet som forberedelse og etterarbeid.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Fakultetet avgjør om det skal gjennomføres tidligdialog i alle emner eller i utvalgte grupper av emner. Formålet er å få tilbakemeldinger fra studentene for forbedringer i semesteret. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minst hvert tredje år for å innhente studentenes erfaringer.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto