Plan- og analysemetoder (BYG500)

Emnet gir kunnskap om og forståelse av planleggingsteorier og -metoder, samt opparbeider erfaring med forskjellige analyseverktøy.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

BYG500

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Emnet inneholder en faglig teoretisk del med forelesninger og litteraturseminarer, og en prosjektoppgave som utføres i grupper. Emnet vil behandle de ulike fasene i en planleggingsprosess - fra situasjonsanalyse og problemidentifikasjon til valg av planalternativ. Ulike metoder i planlegging og deres nytte i ulike planleggingssituasjoner belyses, samt en drøfting av planleggerens rolle i forhold til valg av metode. Utviklingen mot større grad av brukerinnvolvering behandles, og det legges vekt på metoder som underbygger dette, særlig der tiltak skal utformes ut fra samfunnsmessige hensyn.

Gjennom prosjektarbeid vil studentene få anledning til å anvende ulike planleggings- og analysemetoder ved hjelp av konkrete caser.

Læringsutbytte

Studentene skal etter gjennomført emne ha:

  • Kunnskap om ulike planleggingsteorier, -tilnærminger og -perspektiver, samt planleggerens rolle i planleggingsprosessen.
  • Kunnskap om forskjellige analysemetoder som brukes i areal- og samfunnsplanlegging (f.eks. stedsanalyse, remote sensing, dokumentstudier, geografisk analyse, brukerundersøkelser, medvirkning), samt hvordan deres valg kan påvirke planleggingsresultater.
  • Forståelse for stedskvaliteter, -utfordringer og -potensialet, samt stedets rolle i byen og regionen.

Studentene skal etter gjennomført emne kunne:

  • Samle data og gjennomføre analyser som danner grunnlag for planleggingsavgjørelser.
  • Gi anbefalinger om et steds utvikling basert på innhentet datamaterialet og gjennomførte analyser.
  • Drøfte styrke og svakheter ved de ulike metodene som benyttes i areal- og samfunnsplanlegging.
  • Gjøre kritiske vurderinger rundt metodevalg i lys av aktørenes interesser.

Studentene skal etter gjennomført emne ha generell kompetanse i å:

  • Utforme planleggingsprosesser og foreta valg av analysemetoder i lys av konkrete planleggingssituasjoner.
  • Presentere urbane analyser på en profesjonelt og faglig fundert måte, både muntlig, grafisk og skriftlig.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Muntlig eksamen og prosjektoppgave

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Prosjektoppgave 1/2 1 Semestre Bokstavkarakterer Egen prosjektrapport
Muntlig eksamen 1/2 30 Minutter Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske arbeidskrav

Aktiv deltakelse i og bidrag til gruppearbeidet og litteratureseminarer er obligatorisk for å få adgang til vurdering i emnet og muntlig eksamen.

Fagperson(er)

Faglærer:

Renata Aradi

Ansvarlig laboratorieøvelser:

Guzman Cruz Rodriguez

Instituttleder:

Tore Markeset

Arbeidsformer

Emnet går intensivt over 6 uker, med 8 timer formell undervisning, pluss min. 20 timer selvstendig prosjektarbeid per uke. Emnet inneholder opplæring i ArcMap.

Emnet bruker problembasert læring og består av en kombinasjon av forelesninger/litteraturseminarer og gruppe-/prosjektarbeid.

Åpent for

Studenter som oppfyller gjeldende opptakskrav for master i byplanlegging.

Opptakskrav

Fullført bachelorgrad

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto