Økonomi og marked (IND200)
Dette emnet gir en innføring i markedsadferd i et mikroøkonomisk perspektiv. Hovedfokus er på bedriftsadferd og faktorer som påvirker bedriftens produksjon. Etterspørsel blir også dekket med fokus på konsumentene sine atferd, og på samspillet mellom etterspørsel og tilbud i markedet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
IND200
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse (GSK)
Innhold
Innføring i mikroøkonomi
Bedriftens bruk av innsatsfaktorer
Hvordan endringer i produkt- og innsatsfaktorpriser påvirker produksjon
Hva bestemmer etterspørselen etter et produkt
Markedet
Hvordan markedsstruktur påvirker graden av konkurranse
Lønnsdannelse
Internasjonal handel
Læringsutbytte
Kandidatene skal kunne gjøre rede for hvordan faktorer som bestemmer etterspørselen etter og produksjonen av forskjellige varer og hvordan prisendringer påvirker markedsadferd. Kandidaten skal kunne gjennomføre fundamentalanalyser for lønnsomhet og adferd i en næring.
Innhold:
Tilbud og etterspørsel
Produksjonsteori
Konkurranse og markedsstruktur
Offentlige goder og eksternaliteter
Arbeidsmarked og ulikhet
Internasjonal handel
Adferdsøkonomi
Læringsmål:
Kunnskap:
Mestre grunnleggende begreper i konsument- og produsentteori som ligger under tilbuds- og etterspørselsmodeller.
Være kjent med ulike betraktninger som er relevanter for analyse of tilbud, etterspørsel og markedsstrukturer.
Være kjent med forskjeller mellom tilnærmingen til neoklassiske og adfersøkonomiske modeller.
Være kjent med ulike begreper i offentlige goder, eksternaliteter, skattlegging, internasjonal handel og arbeidsmarkeder.
Ferdigheter:
Kandidaten kan anvende logikken til tilbuds- og etterspørselsmodeller.
Kanidadten kan anvende marginalanalyse i en rekke ulike økonomiske anvendelser
Kandidaten er i stand til å skille faste fra variable kostnader og kort sikt fra lang sikt.
Kandidaten kan klassifisere markedsstrukter basert på nøkkelkarakterstikker
Kandidate kan klassifisere offentlige goder og eksternaliteter
Generell kompetanse:
Studenten er i stand til å anvende kunnskapen i emnet til å foreta en enkel fundamentalanalyse av et marked.
Studenten er i stand til å kommunisere og rapportere fundamentale karakterstikker av et marked.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Godkjent kalkulator 1) |
1) Godkjent, enkel kalkulator.
Digital eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ruth Beatriz PincinatoFaglærer:
Atle ØglendFaglærer:
Sigbjørn Landazuri TveteraasInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Forelesninger og selvstudie, 2-4 timer pr uke
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Mikroøkonomi (BØK105_1) | 5 |
Mikroøkonomi (BØK265_1) | 5 |
Organisasjon og ledelse (BIP220_1) | 5 |
Innføring i økonomi (IND100_1) | 5 |
Organisasjon og ledelse (IND105_1) | 5 |
Organisasjon, ressurser og ledelse (BØK225_1) | 5 |
Åpent for
Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).