Kunnskapsperspektiver og vitensposisjoner i arbeid med utsatte barn, unge og deres familier (MBA101)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MBA101
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet fokuserer på kunnskapsperspektiver og vitenskapsteoretiske tilnærminger i arbeid med utsatte barn, unge og deres familier. Sentralt i emnet er hvordan teoretiske perspektiver, profesjonskunnskap og vitenskapsteoretiske posisjoner påvirker forståelse, anvendelse og utvikling av kunnskap i barnevernsfeltet. Studentene skal trenes i kritisk refleksjon rundt bruk av kunnskap, basert på sentrale vitenskapsteorier og praktiske problemstillinger som barnevernsarbeidere møter.
Temaområder i emnet inkluderer sosialfaglige og velferdsteoretiske perspektiver, etiske perspektiver og vitenskapsteoretiske posisjoner.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
har inngående kunnskap om sentrale faglige og politiske diskurser som har hatt og har betydning for utviklingen av barnevernet og for faglige innsatser rettet mot barn, unge og deres familier.
har avansert kunnskap om sentrale perspektiver for arbeid med barn, unge og familier og ulike anvendelsesområder for barnevernfaglig kunnskap
har inngående kunnskap om barn og unges psykologiske og sosiale utvikling,og den betydning relasjonelle og kontekstuelle faktorer har for barns utvikling og livssituasjon.
har inngående kunnskap om hvordan levekår, utenforskap og andre sosiale forhold virker inn på barn og familiers hverdagsliv og livsutfordringer
har avansert kunnskap om den profesjonelle rolle og profesjonelt ansvar, og kan reflektere over hvordan egne verdier og kunnskapsforståelser innvirker på arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
Ferdigheter
Kandidaten:
kan analysere og forholde seg kritisk til over hvordan ulike teorier bidrar til forståelse av komplekse problemområder som barn, unge og familier står i og som barnevernsfeltet er satt til å avhjelpe og løse.
kan analysere faglige og etiske problemstillinger, og identifisere og problematisere etiske dilemma og verdikonflikter profesjonsutøvere står i
kan analysere og forholde seg kritisk til forholdet mellom teori og empiri i vitenskapelige spørsmål og problemstillinger, og ulike kunnskapsforståelsers betydning for profesjonell praksis
kan analysere barnevernfaglige problemstillinger med utgangspunkt vitenskapsteoretiske perspektiver og ulike kunnskapsdiskurser
Generell kompetanse
Kandidaten:
Behersker fagområdets uttrykksformer og kan analysere og kommunisere sentrale barnevernfaglige og vitenskapsteoretiske problemstillinger
Kan anvende kunnskaper og ferdigheter på måter som anerkjenner kontekstuelle og strukturelle forhold i problemforståelse og i relasjonell samhandling
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer |
4 dagers individuell hjemmeeksamen, 3500 ord eksklusive forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De deleksamener og obligatoriske arbeidskrav som allerede er bestått, må ikke tas på ny. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Skriftlig gruppeoppgave på 1500 ord +/- 10%, eksklusive innholdsfortegnelse og litteraturliste. Referansestil: APA 7th. Gruppeoppgave knyttes til refleksjon over pensumlitteratur.
- Muntlig presentasjon av gruppeoppgave i plenum.
- Nærværskrav: 75% nærvær i obligatorisk undervisningsopplegg markert i undervisningsplan.
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Tina BojovicEmneansvarlig:
Ida Bruheim-EscobarArbeidsformer
Forelesninger i plenum, gruppearbeid og presentasjoner. Det tilrettelegges for studentaktive læringsformer.